Sinterklaas gaat digitaal: ongeziene stormloop op webshops van speelgoedketens

Wie zeker wil zijn dat Sinterklaas op 6 december langskomt, mag niet te lang meer wachten om zijn of haar brief door te geven. De Sint moet dit jaar zijn speelgoed online bestellen en de webshops van de speelgoedketens worden momenteel overrompeld. Met man en macht proberen ze de enorme vraag te verwerken, zelfs vandaag op Wapenstilstand. “Wie wacht tot de laatste week, zal te laat komen”, waarschuwen ze hun klanten.

Help jij zaterdag de Sint een handje? (foto Belga) © belga

Dat een verplichte sluiting in de weken voor Sint-Maarten en Sinterklaas bij de speelgoedwinkels als een donderslag bij heldere hemel aankwam, is een understatement. “Het laatste kwartaal, en zeker de weken voor Sinterklaas, is voor ons de belangrijkste periode”, zegt Joyce Desmaele, woordvoerster bij speelgoedketen Fun. “Dat we de laatste twee maanden van het jaar moeten sluiten, is gewoon dikke miserie. Maar we willen niet klagen, we zijn niet de enige getroffen sector. Het weekend voor de lockdown hebben we fantastisch gedraaid en nu proberen we het werk van onze 29 fysieke winkels in Vlaanderen naar onze ene webshop te verschuiven. En de vraag naar speelgoed is momenteel gigantisch groot en blijft dag na dag stijgen. Het is zot!”

Die grote vraag via de webshop merkt ook Dreamland. Dieter Struye, general manager non-food at Colruyt Group: “De Sint kan dit jaar niet werken zoals gewoonlijk. Hiervoor genereerden we al een kwart van onze omzet uit de webshop, maar dat is nu véél meer. En dan bots je onvermijdelijk op je limieten.”

“Als woordvoerster ga ik vandaag, op een feestdag, helpen inpakken in ons magazijn” – Joyce Desmaele (Fun)

Concreet: de speelgoedketens hebben wel ervaring met het beheer van een webshop, maar niet met deze gigantische hoeveelheden op zo’n korte termijn. De online vraag naar speelgoed is zo groot dat de ketens de vraag amper kunnen volgen. Joyce Desmaele van Fun: “Alles loopt dan wel via de webshop, maar ons magazijn waarin alles verwerkt wordt, heeft maar een bepaalde capaciteit… Logistiek is dit een heel zware oefening.”

“Met alle man en macht springen we nu bij in het magazijn om alles zo snel mogelijk te verzamelen en te versturen. Zelfs ga ik vandaag, op een feestdag, als woordvoerster er helpen inpakken. Nu zitten we al aan een levertijd van 8 dagen. De vraag naar speelgoed blijft stijgen en ook bij de koeriersbedrijven blijft het werk maar toenemen. Daarom één tip: wie wilt dat Sinterklaas zeker op 6 december langs komt, bestelt best zo snel mogelijk. Wie wacht tot de laatste week, zal er helaas aan zijn voor de moeite. Dan is het voor ons onmogelijk om nog op tijd te leveren. En bijkomend aandachtspunt: onze stock is ook niet eindeloos. Sommige spullen, zoals specifieke Lego en puzzels, zijn nu al uitverkocht.”

Tip: bestel online en haal zelf af

De tip die de speelgoedketens geven: bestel het speelgoed online en pik het zelf op in de winkel. Tijdens deze lockdown is het immers toegelaten om bestelde niet-essentiële spullen af te halen. “Naast de thuislevering kunnen onze klanten hun pakjes ophalen via click & collect in de Colruyt- en Okay-winkels of in de Dreamland-winkels zelf”, zegt Dieter Struye. “Dit werkt momenteel heel vlot en nu kunnen we nog garanderen dat de mensen hun pakje binnen enkele dagen kunnen ophalen. Maar het is aanpassen voor ons, want zulke volumes zijn we niet gewoon.”

“We merken zenuwachtigheid bij de mensen. Zolang ze tijdig bestellen, is er geen probleem” – Dieter Struye (Dreamland)

Fun heeft met soortgelijke afhalingen minder ervaring. Joyce Desmaele: “In elke winkel blijven twee, drie mensen werken, om de online bestellingen klaar te maken voor afhaal. Daarmee hebben ze hun handen meer dan vol. Het overige winkelpersoneel springt bij in het magazijn en we hebben ook nog eens 25 speciaal opgeleide interimkrachten aangeworven om een handje te helpen. Mensen van het hoofdkantoor helpen intussen bij de klantendienst, want die wordt overstelpt met vragen.

Tweede stormloop

Voor de speelgoedketens is het de tweede keer dat ze dit jaar een gigantische boost in online verkoop kennen. In het voorjaar, tijdens de eerste lockdown, was er bij hen al een stormloop op zwembaden en trampolines. Fun: “Van paniek is nu geen sprake, wat tijdens de eerste lockdown wel het geval was. We wisten echt niet wat er gebeurde. We hebben absoluut geleerd uit de vorige keer. Onder meer door het personeel te blijven laten werken.”

Ook bij Dreamland is er, ondanks de grote drukte, geen paniek. “We merken vooral zenuwachtigheid bij de mensen. Ze willen zeker zijn dat ze tijdig hun pakjes zullen hebben. Zolang ze tijdig bestellen, is er geen probleem. We proberen ook de mensen te stimuleren om nú al na te denken en te beslissen. Wie natuurlijk wacht tot de laatste dagen…”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.