Na een zeereis van anderhalve maand arriveerde vanuit Roemenië een gloednieuw drijvend droogdok voor scheepshersteller en constructiebedrijf Gardec in Zeebrugge. Het gevaarte werd door Gardec zelf ontworpen en voldoet aan de allernieuwste normen. "Op het vlak van veiligheid, milieutechnische faciliteiten en efficiëntie is dit een van de modernste in Europa. Het is een aanwinst voor ons land", zegt technisch manager Dieter D'hoedt.
...

Na een zeereis van anderhalve maand arriveerde vanuit Roemenië een gloednieuw drijvend droogdok voor scheepshersteller en constructiebedrijf Gardec in Zeebrugge. Het gevaarte werd door Gardec zelf ontworpen en voldoet aan de allernieuwste normen. "Op het vlak van veiligheid, milieutechnische faciliteiten en efficiëntie is dit een van de modernste in Europa. Het is een aanwinst voor ons land", zegt technisch manager Dieter D'hoedt.Het systeem werkt als volgt: het drijvend droogdok kan diep in het water zakken, zodat een schip er letterlijk in kan varen. Door vervolgens het dok af te sluiten en leeg te pompen, ontstaat een droge ruimte om aan het schip te werken."Met deze aanwinst, een investering van 8 miljoen euro, kunnen we schepen tot wel 80 meter lang en 20 meter breed aanpakken. En dat ook nog eens tot 3.000 ton, vijf keer meer dan in ons oude droogdok uit 1996. Naast het bedienen van de bestaande markt mikken we nu op bijkomende baggerschepen, sleepboten en andere middelgrote schepen. Het droogdok wordt binnen twee weken operationeel op de plaats van het oude droogdok (Kaai 442) aan onze kantoren van Gardec in de Boomkorstraat. Het oude droogdok wordt ontmanteld", zegt Dieter D'hoedt.Gardec is een familiaal scheepswerf- en metaalconstructiebedrijf met tachtig medewerkers in twee vestigingen: in de Boomkorstraat (achterhaven) en langs de Kustlaan, vlak bij de oude Visartsluis. Voor deze uitbreiding van de capaciteit werft Gardec acht nieuwe medewerkers aan. "De nieuwe mensen zijn vooral technische profielen voor directe tewerkstelling. Daarnaast creëren we ook werkgelegenheid bij de onderaannemers. Het gebeurt soms dat aan een project een vijftiental mensen meewerkt", zegt D'hoedt.Het nieuwe droogdok werd gebouwd op de scheepswerf van de Nederlandse groep Damen in het Roemeense Mangalia aan de Zwarte Zee. Na een zeereis van anderhalve maand was het een kunststukje om het gevaarte nipt doorheen de opening van de Zwankendammebrug te loodsen. De opening van die smalle brug over het Verbindingsdok is nauwelijks twee meter breder dan het droogdok. "Met dank aan de stuurmanskunsten van de sleepboten, bootsmannen en loodsen is dit tot een goed einde gebracht", besluit Dieter D'hoedt.