Roularta zet in op elektrisch, op termijn komen er twintig laadpalen in Roeselare

Jeroen Mouton (links) en Luc Vandoorne: “Op termijn willen we twintig laadpalen plaatsen.” (foto JCR)©JOKE COUVREUR
Jeroen Mouton (links) en Luc Vandoorne: “Op termijn willen we twintig laadpalen plaatsen.” (foto JCR)©JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Roularta heeft het aantal laadpalen voor elektrische wagens uitgebreid tot zeven. Daarmee kunnen veertien auto’s tegelijkertijd in de stekker gestopt worden. En daar stopt het niet, want op termijn wil het bedrijf liefst twintig laadpalen aan de Roeselaarse vestiging plaatsen. Vandaag kiest een op de vier bestuurders al voor een elektrische wagen.

Duurzame energie is al langer een hot topic bij Roularta. Op de bedrijfsgebouwen zijn al even zonnepanelen geïnstalleerd en de recent in gebruik genomen drukpers heeft een veel kleinere ecologische voetafdruk dan de vorige generaties machines. “Voor die nieuwe drukpers was een nieuwe transformator nodig en toen hebben we meteen beslist om ook onze laadpalen op die manier aan te sluiten”, klinkt het bij aankoopdirecteur Luc Vandoorne en CFO Jeroen Mouton. “Elke laadpaal levert per stekker elf kilowatt en heeft zo dus wel wat energie nodig.”

De eerste vier laadpalen goed voor acht stekkers verschenen in juni 2020 op de parking van Roularta, nu zijn daar nog eens drie palen aan toegevoegd. “We hebben definitief de omslag gemaakt en we willen ook onze medewerkers warm krijgen voor de toekomst van de autosector. Door onze samenwerking met MobilityPlus zijn we niet afhankelijk van een vaste energieleverancier en hebben we ook altijd toegang tot de beste kwaliteit die de laadpalenmarkt ter beschikking heeft.”

Middenklasse

De federale overheid heeft aangekondigd dat tegen 2026 alle bedrijfswagens volledig elektrisch aangedreven moeten zijn, maar die doelstelling hoopt Roularta al eerder te halen. “Tot voor kort hadden we enkel keuze tussen kleine elektrische wagens met een beperkte actieradius en het duurdere luxesegment. Ondertussen raakt ook de categorie middenklassewagens steeds beter gevuld en daar focussen we ons nu op. In die mate zelfs dat we op termijn twintig laadpalen aan Roularta willen plaatsen.” Het bedrijf heeft een vloot van om en bij de vijfhonderd bedrijfswagens.

“We trekken voluit groene kaart”

“Iedere werknemer die nu een nieuwe auto moet kiezen, krijgt van ons al een ruim aanbod elektrische auto’s geserveerd. Onze poolwagens vier Hyundai Kona’s EV en evenveel Kia E-Niro’s gebruiken we ook als testwagen voor onze medewerkers. Elektrisch rijden biedt stilaan niets dan voordelen en het bereik schommelt nu al gemiddeld rond de 420 kilometer. Voor bijna iedereen ruim voldoende.”

Ook het rijprofiel van elke werknemer wordt nagegaan, net als het feit of de woning over een garage, oprit of carport beschikt en het om een huurhuis of eigen woonst gaat. “In 85 procent van de gevallen blijkt dat elektrisch rijden een praktisch werkbare optie is. Wij plaatsen bij de werknemer thuis een state of the art laadpaal en via een laadkaart wordt ook het extra elektrisch verbruik gemeten en terugbetaald. Niets dan voordelen, dus. Maar als iemand op de tweede verdieping van een flatgebouw of een rijhuis woont en er nog niet voldoende laadpalen in de buurt zijn, dan blijft een auto met klassieke verbrandingsmotor uiteraard ook nog altijd een optie.”

Organisch groeien

De komende maanden en jaren willen Jeroen en Luc vooral de mentaliteitswijziging laten groeien. “De klik is bij velen al gemaakt, maar dit proces moet verder organisch groeien. Dat kost tijd, maar het is aan ons om onze mensen voor te bereiden op het moment dat zo goed als iedereen elektrisch zal rijden. Wij willen het goeie voorbeeld geven en trekken voluit de groene kaart. Als bedrijf, maar ook op vlak van mobiliteit.”

(PV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.