Roularta plukt vruchten van abonnementenstrategie

Redactie KW

Roularta zag zijn inkomsten uit abonnementen in 2020 opnieuw gevoelig groeien, zo blijkt uit de CIM-cijfers voor 2020. Roularta stelt sinds jaar en dag de abonnementenstrategie centraal en plukt hiervan blijvend de vruchten. De omzet van de lezersinkomsten steeg globaal met 5,6 miljoen euro of 5,5 procent.

Het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) heeft de cijfers van de Echtverklaring voor de Pers voor 2020 gepubliceerd. Een jaar waarin Roularta verder het pad insloeg van de digitale transitie.

De conclusie uit de abonnee-resultaten voor de bladen van Roularta Media Group is tweeërlei. Enerzijds is er de vaststelling dat de ontspannende en emotioneel engagerende lectuur het heel goed doet in dit ‘nieuwe normaal’. Dat vertaalt zich in een stijgend aantal abonnementen voor Libelle /Femmes d’Aujourd’hui (+11,68%), Flair N/F (+6,34%) en Feeling /GAEL (+26,43%), terwijl Plus Magazine (-3,02%) vrij stabiel blijft. Absolute uitschieters zijn de bladen Libelle Lekker (+49%) en La Maison Victor N /F (+27,30%). Zij profiteren ten volle van de toegenomen vrije tijd in 2020.

Anderzijds zien de news & businessbladen, onder meer dankzij specifieke digitale inspanningen, een enorme groei in bereik. De lezer waardeert en betaalt voor een interessant pakket lectuur in print in het midden van de week in combinatie met de digitale versie van de zes Belgische nieuwsmagazines Knack, Trends, Sport/Voetbalmagazine, Le Vif/L’Express, Trends Tendances en Sport/Footmagazine en de digitale toegang tot alle digitale content 24/24 uur. Het bereik van de New Deal groeide met 32% tot 2.051.021 lezers (CIM 2020, Total Brand).

Door het compleet stilvallen van allerhande sportcompetities verscheen Sport/Voetbalmagazine niet gedurende enkele maanden. Maar ondanks deze extreme omstandigheden, kan het blad zich relatief goed handhaven (-5,71%).

Roularta Media Group blijft inzetten op een doorgedreven abonnementenpolitiek met een sterk digitaal aanbod, die duidelijk zijn vruchten afwerpt.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.