Roularta overweegt fors dividend na Medialaan-transactie

Redactie KW

Mediagroep Roularta is vorig jaar zoals verwacht in het rood gedoken. Beleggers hebben echter iets om naar uit te kijken, want de groep overweegt in de tweede jaarhelft een interimidividend van 5 euro per aandeel uit te keren. Dat blijkt vrijdag uit de jaarcijfers van Roularta Media Group.

Sinds 2012 kregen de aandeelhouders van Roularta maar twee keer een dividend, van telkens 0,50 euro bruto per aandeel. Voor de resultaten van 2017 wordt er niets uitgekeerd.

Maar Roularta overweegt om in de tweede helft van dit jaar een interimdividend van 5,00 euro bruto per aandeel uit te keren. Dat is te danken aan de meerwaarde van ongeveer 145 miljoen euro die de groep begin dit jaar boekte op de verkoop van zijn belang van 50 procent in Medialaan. Deze laatste is de moederholding van onder meer VTM, Q2, Caz, Vitaya, VTM KIDS, Q-Music en JOE.

De familie De Nolf zou van dat interimdividend gebruikmaken om haar greep op Roularta nog wat te versterken, klinkt het nog, door aandelen over te nemen van de familie Claeys.

Roularta had in januari al aangekondigd dat 2017 rood zou kleuren. Dat wordt vrijdag bevestigd. De omzet daalde met 7,1 procent tot 256,8 miljoen euro, voornamelijk door lagere reclame-inkomsten en minder losse verkoop. De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) smolt tot 1,9 miljoen euro, tegen 16,9 miljoen euro in 2016. Onder de streep dook Roularta 12,9 miljoen euro onder nul. In 2016 was er nog een nettowinst van 20,3 miljoen euro.

(BELGA)

2018 is overgangsjaar voor Roularta

2018 wordt een overgangsjaar voor Roularta. Dat zei CEO Xavier Bouckaert vrijdag bij de voorstelling van de jaarresultaten. De recente overnames (kranten De Tijd en L’Echo en magazines zoals Libelle en Flair,…) zullen dit jaar pas geleidelijk in de resultaten van de uitgever te zien zijn. Tegelijk maakt Roularta zich op om een obligatielening van 100 miljoen euro af te betalen, zodat het vanaf 2019 volledig schuldenvrij -en dus zonder financiële lasten- door het leven gaat.

Roularta heeft een bewogen periode achter de rug. Het bedrijf verkocht in 2017 zijn belang in Medialaan, de groep achter VTM en Q Music. Begin dit jaar werden dan een belang van 50 procent in Mediafin (De Tijd, L’Echo, De Belegger) en enkele vrouwenbladen van Sanoma (Libelle, Femmes, Flair, Feeling,…) overgenomen.

Op financieel vlak was 2017 een moeilijk jaar, gaf de CEO vrijdag toe, door de tegenvallende advertentie-inkomsten en de vele investeringen en afschrijvingen. “De lezersmarkt houdt wel stand”, klonk het nog. Daarnaast is er ook een effect van het Zomerakkoord, waardoor Roularta minderoverdraagbare verliezen kan recupereren. In totaal gaat het om 20 miljoen euro, waarvan in 2017 al bijna 15 miljoen is afgeschreven.

Roularta leed vorig jaar een nettoverlies van bijna 13 miljoen euro, tegen een winst van 20,3 miljoen het jaar voordoen. Als de winst van het intussen verkochte Medialaan (+6 procent tot 18,5 miljoen euro) niet wordt meegerekend, staat er zelfs een verlies van 31,5 miljoen euro in de boeken. De omzet zakte met 7 procent, tot 256,7 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier