Roularta knoopt opnieuw aan met winst na Medialaan-verkoop

CEO van Roularta Xavier Bouckaert. © BELGA
Redactie KW

Mediabedrijf Roularta heeft in 2018 een nettoresultaat behaald van 78,9 miljoen euro. Twaalf maanden eerder was er nog een verlies van 13 miljoen euro. De winst werd gespekt door een hoge meerwaarde op de verkoop van Medialaan (vtm, Q music…).

Roularta heeft er een jaar vol verandering opzitten, vooral in begin 2018. Zo rondde het Roeselaarse bedrijf de verkoop van Medialaan aan oud-medeaandeelhouder De Persgroep af. De operatie was goed voor een meerwaarde van 145,7 miljoen euro. In de andere richting nam Roularta de 50 procent in Mediafin over, het bedrijf van de zakenkranten De Tijd en L’Echo. De twee transacties samen leverden de uitgever een positief cashsaldo van ongeveer 222 miljoen euro op. Voorts nam Roularta de vrouwenbladen van Sanoma (Libelle, Flair, Feeling …) over.

De verschillende operaties deden de omzet 7,9 procent stijgen naar 277 miljoen euro. De ebitda (winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen) verdrievoudigde tot 6,3 miljoen euro.

Bij de magazines noteerde Roularta meer inkomsten uit abonnementen en losse verkoop. Zonder de nieuwe bladen was er een lichte daling. De dalende reclame-inkomsten blijven de “uitdaging”.

Eind 2018 had het bedrijf meer dan 95 miljoen euro cash. “Strategische overnames en synergieën zorgen voor cashcreatie en een duurzame toekomst voor Roularta”, klinkt het.

Het bedrijf stelt, dankzij de Medialaan-transactie, een totaal dividend van 5,5 euro voor, waarvan 5 euro reeds uitgekeerd werd vorig jaar. Over 2017 was er geen winstuitkering.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier