Roeselare heeft ambitieuze plannen met de Batjes: “Ze moeten weer iconisch worden”

Stephan Gryspeerd en Bart Verstraete klinken alvast op een succesvolle editie van de Batjes: “Veilig en gezellig”, klinkt het. (foto SB)© Stefaan Beel
Stephan Gryspeerd en Bart Verstraete klinken alvast op een succesvolle editie van de Batjes: “Veilig en gezellig”, klinkt het. (foto SB)© Stefaan Beel
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Ook volgend jaar krijgen de Batjes een flinke upgrade met nog meer aandacht voor beleving, waarbij shopping centraal staat. Dit jaar moeten we het noodgedwongen nog met een afgeslankte versie doen, al zal er ook dit jaar al heel wat te beleven vallen. “De winkeliers staan te popelen om heel veel kopers op een coronaveilige manier te ontvangen”, horen we van Bart Verstraete en Stephan Gryspeerd.

Van vrijdag 25 tot en met maandag 28 juni maakt Roeselare zich opnieuw op voor het koopjesfestijn bij uitstek: de Batjes. Nog in een afgeslankte vorm, maar toch al wat meer dan vorig jaar, toen er Bubbelbatjes werden georganiseerd. Dat horen we van Bart Verstraete en Stephan Gryspeerd, respectievelijk diensthoofd economie bij stad Roeselare en covoorzitter van de vzw Shopping & Centrum Roeselare. “Vorig jaar zaten we door de vele coronabeperkingen met nog veel meer vraagtekens, maar slaagden we er toch in om een gezellig weekend te organiseren”, weet Bart Verstraete. “De winkeliers waren tevreden van het weekend, maar het viel uiteraard niet te vergelijken met een normaal Batjesweekend”, klinkt het.

“Dit jaar liggen de verwachtingen hoger bij de winkeliers, ze zijn er helemaal klaar voor. We zullen er alvast alles aan doen om de vele shoppers zo veilig mogelijk door de stad te loodsen. Iedereen wil er het maximale uithalen, zeker de retail kan een flink duwtje in de rug wel gebruiken”, pikt Stephan Gryspeerd in. “Ze hebben nood aan een koopjesactie zoals de Batjes. Optredens zijn nog niet haalbaar, maar er zullen wel tal van mobiele acts door het centrum trekken, de Grote Markt toveren we om tot een gezellig terras en op het Polenplein komt een belevingsplein met doe-activiteiten voor de kinderen. Het accent ligt een weekend lang op shopping en gezelligheid.”

Ambitieus plan

De volgende jaren wil men de Batjes nog steviger positioneren. “De Roeselaarse Batjes zijn al tientallen jaren iconisch, het is één van de evenementen in het jaar. De Batjes blijven belangrijk en populair, maar stilstaan is achteruitgaan. Een jongere generatie moet zich ook thuis gaan voelen op de Batjes. Net daarom hebben we een ambitieus plan om het koopjesfestijn een serieuze kwaliteitsinjectie te geven. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. Samen met alle partijen zijn we hier al een tijdje mee bezig, stap voor stap”, legt Bart Verstraete uit.

Samenwerking

“De nadruk zal altijd op het commerciële, op het shoppen liggen, maar dat belet ons niet om het geheel nog een pak leuker te gaan inkleden met meer beleving, kwalitatieve events, grotere optredens… en dat op alle pleinen. Van het Stationsplein tot De Munt, met voor elk wat wils. Het belevingsplein op het Polenplein dit jaar is een eerste stap in die richting. De jongere generaties hebben andere wensen dan x-aantal jaar geleden. Wij trokken vroeger op zaterdagnamiddag richting stad of winkels, nu kiezen ze voor een rustige wandeling. We moeten hen een reden geven om naar het centrum te komen”, stelt Stephan.

“Om dat te bereiken, moeten we ook intern de samenwerking meer op elkaar afstemmen. Wij met de vzw, de stad, de horeca, allemaal werkten we te veel naast elkaar. We moeten als één naar buiten treden en beseffen dat we elkaar versterken en nodig hebben. De handel en de horeca zijn daar het beste bewijs van. Zonder horeca was het voor de handelaars een pak kalmer dan wanneer de horeca opnieuw open ging. De neuzen moeten in dezelfde richting staan om iets te bereiken.”

“We zijn ook van plan om meer in te zetten op citymarketing. In het najaar hebben we een uitgebreid programma aan activiteiten om mensen naar Roeselare te lokken, de bedoeling is de mensen ieder weekend een noemenswaardige reden te geven om naar Roeselare af te zakken. We hebben de Instaroute waarbij we recent heel wat locaties hebben vernieuwd. Er is een weekend waarbij we samenwerken met Flair, een weekend met Libelle, eind juli komt Radio 2 twee dagen lang live uitzenden vanop het Stationsplein en noem maar op. Allemaal initiatieven om Roeselare in de kijker te zetten, mensen moeten weten dat het hier aangenaam vertoeven is.”

Digitale evolutie

Voor stad en handelaars is het ook belangrijk om te blijven evolueren. “Het is belangrijk om te blijven investeren. Het is alvast positief dat ondanks corona er toch verschillende nieuwe winkels hun intrek in de Ooststraat hebben genomen. Het gaat bovendien om zaken die mee zijn met de tijd, die inzien dat je er tegenwoordig niet meer komt met een fysieke winkel alleen, dat het onlineverhaal een belangrijk onderdeel is. De tijd dat mensen op basis van een fysieke etalage beslissen om iets te kopen, ligt al een tijdje achter ons”, aldus Stephan Gryspeerd. “Daarnaast zien we tal van bestaande zaken die al succesvol mee op de digitale kar springen. We hopen dat het inspirerend mag werken voor de andere handelaars.”

“We willen de mensen ieder weekend prikkelen om naar Roeselare te komen”

“Het is onze taak om hen alvast mee te begeleiden”, gaat Bart verder. “Dat doen we onder meer via het project Digipreus. Hierbij wil de stad jaarlijks 60 handelaars of horecazaken intensief begeleiden om digitale stappen te zetten. Als stad trekken we ook meer en meer de kaart van het digitale. Zo hebben we verschillende data die ons erg nuttige info bezorgen. We weten hoeveel bezoekers er zijn in het kernwinkelgebied, wanneer, vanwaar ze afkomstig zijn, kunnen zo afleiden of een actie al dan niet een succes is, enzovoort. Dat is allemaal erg nuttige informatie om mee te nemen naar de toekomst.”

“In Roeselare hebben we heel wat troeven”, stipt Stephan aan. ”Je hebt hier heel wat authentieke handelszaken die al jaren mee het mooie weer maken in de Ooststraat en het centrum van de stad. Combineer dat met enkele topketens en je hebt een uniek aanbod voor de mensen om te komen shoppen. Ook op die mix willen we nog meer inzetten. Vroeger wilden we enkel typische winkels in onze winkelstraat, maar nu zeggen we zeker geen neen tegen de komst van extra horeca. De komst van ‘Jeanien’ in de Ooststraat is daar een voorbeeld van.”

Durven

“We hebben gelukkig heel wat creatievelingen binnen de stad. We moeten durven vernieuwen en dat blijven doen, andere steden zitten ook niet stil. Wie stilstaat, verliest terrein op de rest van het peloton, terwijl we vooraan willen zitten. We laten ons op dit vlak ook inspireren door goede voorbeelden in andere steden in binnen- en buitenland. Het is een kwestie van durven”, besluit Bart Verstraete.

De Batjes vinden van vrijdag 25 tot maandag 28 juni plaats. Op zaterdag en zondag is het centrum deels verkeersvrij. Op vrijdagavond is er een opening op de Grote Markt. Om 23 uur is er verspreid over de stad het vuurwerk van de hoop. Het Polenplein wordt een belevingsplein op zaterdag en zondag. Er zijn ook heel wat mobiele acts.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier