In vergelijking met 2014 steeg de omzet van de veiling met 20 procent naar 165 miljoen euro. Ook de aanvoer van groenten kende een stijging met 4,5 procent. "Door het goede weer in het voorjaar en in de zomer kregen we heel veel ruimte op de markt. Het goede weer z...

In vergelijking met 2014 steeg de omzet van de veiling met 20 procent naar 165 miljoen euro. Ook de aanvoer van groenten kende een stijging met 4,5 procent. "Door het goede weer in het voorjaar en in de zomer kregen we heel veel ruimte op de markt. Het goede weer zorgde ervoor dat prei ons echte topproduct werd", aldus directeur Paul Demyttenaere. In totaal werd 63.000.000 kilogram prei aangevoerd. Ook de aanvoer van tomaten, komkommers en courgettes kende een groei. "Vroeger was vooral de teelt van bladgewassen populair. Met de vruchtgroenten is er nu een nieuwe trend", merkt Paul Demyttenaere. Anderzijds is de serresla minder populair dan vroeger. Door de concurrentie vanuit Zuid-Italië gaat de REO veiling zich anders positioneren ten opzichte van de markt. De REO veiling wil zich blijven richten op haar twee thuismarkten België en Frankrijk maar concentreert zich in 2016 ook verder op Spanje en Noord-Italië. "Met topproducten willen we daar de markt veroveren", aldus de ambitieuze directeur.Niettegenstaande het boerenjaar kende de REO veiling de afgelopen weken moeilijke tijden. "Het weer was het hele jaar aan onze zijde, maar de laatste weken is het veel te warm." Momenteel is er veel te veel product op de markt en het warme weer zorgt ervoor dat de consument niet voor wintergroenten kiest.(BF - GF)