River Terminal in Roeselare tegen einde zomer in gebruik

De River Terminal zal maar liefst 230 meter lang zijn. Dinsdagnamiddag kwam Vlaams minister Lydia Peeters zelf polshoogte nemen. (foto SB)© Stefaan Beel
De River Terminal zal maar liefst 230 meter lang zijn. Dinsdagnamiddag kwam Vlaams minister Lydia Peeters zelf polshoogte nemen. (foto SB)© Stefaan Beel
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

De River Terminal in Roeselare moet tegen het einde van de zomer klaar zijn. Het opslagcentrum is een belangrijke schakel in de heropwaardering van de kanaalzone. Dit jaar alleen al wordt er 13,1 miljoen euro geïnvesteerd in het kanaal Roeselare-Leie.

Vlaams minister Lydia Peeters bracht vandaag een bezoek aan de River Terminal aan de Kolenkaai in Roeselare. Het opslagcentrum moet er mee voor zorgen dat de kanaalzone nog meer uitgebouwd wordt tot een economische motor en levendige hot spot voor de hele regio. De terminal zorgt er ook voor dat een groot deel van het transport dat nu via de weg gebeurt, langs het water komt.

Het overslagcentrum bestaat uit een kaaimuur van 230 meter waar schepen aanmeren, en een kaaiplateau van 18.000 vierkante meter als opslagruimte. Met het overslagcentrum willen POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg meer bedrijven overtuigen om over te schakelen op de binnenvaart voor het vervoer van goederen en grondstoffen. Ook de lokale werkgelegenheid krijgt hiermee heel wat stimulansen. Het kanaal is jaarlijks goed voor meer dan vier miljoen ton vervoerde goederen. De River Terminal moet een uitweg bieden voor bedrijven die geen rechtstreekse toegang hebben tot de waterweg.

“Met De Vlaamse Waterweg nv investeren we nu al 13,1 miljoen euro in de opwaardering van het Kanaal Roeselare-Leie en de vernieuwing van de bedrijfsinfrastructuur, naast ook een fors bedrag aan onderhoudsmiddelen. Die investeringen zullen het voor de ondernemingen in de kanaalzone nog aantrekkelijker maken om hun transportproces duurzamer te hertekenen en te kiezen voor vrachtvervoer via het water”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Tegelijk zorgen we ervoor dat de omgeving van de waterweg herleeft met kwalitatieve openbare ruimte, groenaanleg en comfort voor fietsers en wandelaars.”

Meerwaarde en motor voor de regio

Het Kanaal Roeselare-Leie is al bijna 150 jaar lang één van belangrijke levensaders van de regionale economie en werkgelegenheid. Het is een belangrijke cluster van economische activiteit n Vlaanderen die via het kanaal en de aansluiting met de Leie verbonden is met een internationaal netwerk van waterwegen. Meer dan 40 procent van het vrachtvervoer op de drukbevaren Leie komt van of gaat naar de kanaalzone.

Het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie past binnen het project Seine-Schelde. De opwaardering omvat de renovatie en/of heraanleg van kaaimuren en oevers, de herbouw van bruggen, de verdieping van het kanaal en een verhoging van de sluiscapaciteit in Ooigem. De opwaardering zal binnenvaart met klasse Va-schepen met een laadvermogen tot 3.000 ton mogelijk maken. De kosten voor de volledige opwaardering worden geraamd op 270 miljoen euro.

River Terminal Roeselare klaar na de zomer

Bedoeling is dat de River Terminal afgewerkt is tegen na de zomer van 2021. Met een 230 meter lange kaaimuur en 18.000 m² aan opslagruimte zal dit overslagcentrum een belangrijke schakel worden in de opwaardering van de volledige kanaalzone.

“Het Kanaal brengt al meer dan 150 jaar in alle betekenissen ‘vaart’ in onze regio”, zegt burgemeester van Roeselare Kris Declercq. “De goede samenwerking van de kanaalgemeenten binnen het Midwest-burgemeestersoverleg ligt aan de basis van deze taskforce, en voert zo een belangrijke prioriteit van ons economisch ‘The Next Midwest’-plan uit. Ook WVI zorgt als verlengstuk van de gemeenten in dit verhaal voor nieuwe bedrijvigheid. Duurzame investeringen in deze levensader zijn nu immers meer dan noodzakelijk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier