Hij had er een onderhoud met de vakbondsdelegaties en noemde Bombardier een symbooldossier. "De toekomst van de hele Belgische industrie staat op het spel."
...

Hij had er een onderhoud met de vakbondsdelegaties en noemde Bombardier een symbooldossier. "De toekomst van de hele Belgische industrie staat op het spel."Het PVDA-boegbeeld zat er met de vakbonden aan tafel, 'om te bespreken wat de overheid voor de toekomst van Bombardier Brugge kan en moet doen.'Want het is tijd voor daden, vindt Hedebouw. "De overheid moet als industriële actor haar invloed laten gelden in dit dossier. Dit gaat over kwalitatieve jobs, onze regering zou veel meer druk kunnen uitoefenen, maar het is een kwestie van politieke moed." Ook de NMBS speelt volgens Hedebouw een sleutelrol in de toekomst van Bombardier Brugge. "De NMBS moet als klant haar verantwoordelijkheid nemen in de M7-bestelling en de nodige druk uitoefenen om de productie ervan in Brugge te houden.""Het is niet alleen tijd voor daden, maar ook voor concrete antwoorden. Voortdurend moeten wij brandjes blussen op de werkvloer, na maanden onzekerheid is de motivatie bij het personeel ver te zoeken", zei vakbondsafgevaardigde Freddy Bakker na het onderhoud met de PVDA-politicus. Ook Hedebouw zelf noemt het betreurenswaardig dat de lokale directie van Bombardier volledig buitenspel werd gezet. "Hopelijk komt er de komende weken eindelijk een echte democratische discussie op gang met de internationale bedrijfsleiding. Ik voer daarvoor zelf de druk op via federaal ministers Kris Peeters en François Bellot die bevoegd zijn voor werk en mobiliteit", aldus Hedebouw. "De informatie die ik vandaag hier gekregen heb, neem ik dus mee naar Brussel om daarover de nodige vragen te stellen in het parlement. Dit is trouwens een symbooldossier geworden: als Bombardier hier geen toekomst meer heeft, dan ziet het er niet goed uit voor de hele Belgische industrie."(WK)