Promenade de Flandre, 60.000 m² winkels net over de grens

Axel Vandenheede

Op woensdag 18 oktober opent Promenade de Flandre net over de grens de deuren. Is dit megawinkelcentrum van 60.000 vierkante meter een bedreiging voor de Zuid-West-Vlaamse winkelcentra? “Als we Noord-Fransen naar hier willen blijven halen, is tweetaligheid een must”, stelt Dirk Dupont van Unizo Zuid-West-Vlaanderen. “Wij hebben ons de laatste jaren gewapend”, is te horen bij zowel K in Kortrijk, Ring Shopping Kortrijk Noord als Molecule.

Een grensoverschrijdend retailproject, zo wordt Promenade de Flandre omschreven. Het shoppingcentrum van 60.000 m² ligt op een boogscheut van Auchan Roncq, ook al 15.000 m² groot. Zeker is dat de Zuid-West-Vlaamse handelaar er een serieuze concurrent bijkrijgt. “Ze spreken over een grensoverschrijdend project, maar een grensoverschrijdende studie over de impact op mobiliteit, werkgelegenheid, koopkracht… is er niet gebeurd”, stelt de Meense schepen van Economie Eddy Lust. “Ik snap dat niet. Met de Eurometropool hebben we nochtans een instantie die zulke zaken in gang zou moeten zetten.”

Voor Menen zal de impact eerder klein zijn: wij focussen op toerisme, op beleving rond de Leie… We hechten er ook belang aan dat de Menenaar alles van kleinhandel kan vinden in zijn stad. Ik ben er bovendien zeker van dat de Noord-Fransen naar Menen, en dan vooral de Barakken, zullen blijven komen: dit stadsdeel heeft een eigen publiek.”

Tweetaligheid

Ook in Kortrijk stelt de schepen van Economie zich vragen. Rudolf Scherpereel: “Promenade de Flandre is een mastodont, of de opening ervan een blijvende impact zal hebben op ons lokaal handelsapparaat weet ik niet. Al denk ik dat onze handelaars voor andere uitdagingen staan zoals online verkoop. Het enkel verkopen van producten is niet meer van deze tijd. Je moet ook inzetten op service, authenticiteit, beleving… Ons strategisch commercieel plan zet alvast in op digitale innovatie.”

Bij Unizo Zuid-West-Vlaanderen, de organisatie die de belangen van de zelfstandige ondernemer verdedigt, volgen ze de Promenade de Flandre op de voet op. “Tuurlijk zullen er veel streekgenoten en Noord-Fransen eens naar daar gaan uit nieuwsgierigheid”, aldus voorzitter Dirk Dupont. “Zaak zal zijn voor onze ondernemers om hen toch hier te laten winkelen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat Fransen zich hier goed moeten voelen: een ontvangst op zijn Frans, aankondigingen in zowel het Nederlands als het Frans. Iets wat de Promenade de Flandre begrepen heeft.”

Promenade de Flandre blinkt vanop kilometers afstand. (Foto AXV)
Promenade de Flandre blinkt vanop kilometers afstand. (Foto AXV)

“Ik pleit er daarom voor om de uitleg op de Shop&Go-zuilen in Kortrijk ook in het Frans te vertalen. Shop&Go is een superinitiatief, maar op dat vlak kan het beter. Ik zie nog te vaak auto’s met Franse nummerplaten op zo’n plek staan waarvan er een bon achter de ruitenwisser steekt. Als zij niet weten waarom ze een boete krijgen, dan zullen ze niet meer terugkeren.”

De bestuurders van de shoppingcentra in de regio maken zich geen zorgen. “We hebben ons de voorbije jaren voorbereid op dit scenario“, stelt manager Bruno Lecluyse van K in Kortrijk. “Want sinds enige tijd maken we reclame in Noord-Frankrijk via radiospotjes, advertenties, onlinecampagnes… We zullen dat blijven doen. Bovendien hebben we hier enkele troeven in handen: koopzondag bestaat bij onze zuiderburen niet en de solden beginnen er later. Dat zijn initiatieven waarvoor de Fransen maar al te graag naar Kortrijk afzakken.”

Kleinere visvijver

“Drie procent van de bezoekers aan Ring Shopping Kortrijk Noord zijn Frans”, pikt RSKN-manager Bruno Devriese in. “De laatste jaren hebben we een stijging gemerkt. Dankzij de reclame die we in het noorden van Frankrijk maken. We zullen dat blijven doen en we zijn ervan overtuigd dat de zuiderburen naar ons winkelcentrum zullen blijven komen. Navraag heeft ons geleerd dat ze heel graag eens naar West-Vlaanderen komen. Wel één kanttekening: met Promenade de Flandre komt er wéér een winkelcentrum bij in de streek. De vijver om in te vissen was al klein en wordt nu nog kleiner…”

Het Kortrijks Handelsbladhttps://www.facebook.com/Het-Kortrijks-Handelsblad-159389887474269/https://www.facebook.comFacebook1281

VIDEO Er komt een megawinkelcentrum net over de Franse grens. Opening op 18 oktober. Wij gingen nu al eens loeren.

Geplaatst door Het Kortrijks Handelsblad op vrijdag 29 september 2017

video1.0https://www.facebook.com/159389887474269/videos/1504242429655668/500

Molecule in Vichte ligt verder van de landsgrens, maar ze volgen de ontwikkelingen in Neuville-en-Ferrain ook op. “Omdat ook wij veel Franse bezoekers hebben”, legt pr-man Guy De Meulenaere uit. “We maken reclame in een straal van 70 kilometer rond Molecule, dus ook in Noord-Frankrijk. We hebben geen schrik voor de extra concurrentie omdat we blijven investeren in zowel de infrastructuur als de beleving rond het winkelgebeuren.”

Promenade de Flandre in veel opzichten indrukwekkend

Je kan echt spreken over een megawinkelcentrum, want de vloeroppervlakte bedraagt 60.000 vierkante meter. Ter vergelijking: K in Kortrijk en Ring Shopping Kortrijk tellen respectievelijk 34.000 en 35.000 vierkante meter.

Het shoppingcentrum biedt onderdak aan enorm grote winkels. Zo zal meubelzaak But 5.155 m² groot zijn, decoratiezaak Zodio 3.633 m². In totaal zullen er in Promenade de Flandre 48 zaken zijn, waaronder ook een trampolinepark (Weezjump) en een lasergame (Starship Laser). Andere zaken zijn o.m. Mango, Intersport, New Look, Maison du Monde en Orchestra.

De parking telt 1.200 (gratis) plaatsen.

Een precieze kostprijs is niet bekend, maar zeker is dat Altarea Cogedim en Immochan meer dan 100 miljoen euro hebben geïnvesteerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier