Privémuseum Hooge Crater lanceert webshop en verkoopt ‘Golden Tickets’

Ilse Watteyne en Niek Benoot van privémuseum Hooge Crater. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De coronacrisis verplicht privémuseum Hooge Crater om creatief en ondernemend te zijn. Om het hoofd boven water te houden lanceren uitbaters Niek Benoot en Ilse Watteyne een webshop en ‘Golden Tickets’ voor levenslange en onbeperkte toegang tot het WO I-museum in Zillebeke.

Het is een bijzonder moeilijk jaar voor musea, maar voor privémusea is het nog veel moeilijker. Zij kunnen immers niet genieten van de vele honderdduizenden euro’s die Het Vlaams Noodfonds uitdeelt. “Het verdienmodel van privémusea is simpelweg tickets verkopen”, vertelt Niek Benoot, die samen met echtgenote Ilse Watteyne Hooge Crater in Zillebeke uitbaat.” Hoe meer tickets er verkocht worden, hoe meer er kan geïnvesteerd worden in de collectie en in de werking. Vorig jaar verkochten we 50.000 tickets, en ons streefdoel is om ieder jaar met 8% te groeien, en dat lukt aardig! We moeten 100 % zelfbedruipend zijn om dit uniek museum rond te krijgen. We hebben een visie, en dat willen we jaar na jaar terug verwezenlijken. En dat lukt goed. We mogen al 9 jaar de titel dragen van ‘Beste private museum van België’.”

Merchandising

“Door de verplichte sluiting, al voor de tweede keer dit jaar, kunnen we geen cash opbouwen om volgend jaar terug een nieuwe tentoonstelling te maken”, vervolgt Niek. “Nu moeten we volop onze reserves aanspreken om het gebouw (een oude kerk) en de collecties te blijven onderhouden. Na een brainstorm met mijn vrouw en trouwe medewerkers zijn we op het idee gekomen om een webshop te beginnen. We hebben namelijk een hele grote stock van onverkochte merchandising, die normaal vlot verkoopt in de museumshop. Maar geen bezoekers, is gelijk aan geen verkoop in de shop. Daarom lanceren we nu voor de fans van het Hooge Crater museum, en voor iedereen die ons wil steunen, een webshop.”

Lees verder onder de foto.

Hooge Boys Louis en Arthur maakten al een reclamevideo voor de webshop van hun ouders. (grf)
Hooge Boys Louis en Arthur maakten al een reclamevideo voor de webshop van hun ouders. (grf)

De producten gaan van een pet, tot toffe T-shirts of een mooie muts. Een heel bijzonder product is het ‘Golden Ticket’. “Het Golden Ticket mag je letterlijk nemen, want het ticket voor levenslange en onbeperkte toegang tot het museum is gedrukt op een certificaat met een goudfolie erover. Daarbij het unieke nummer en de naam van de eigenaar erop gedrukt. Dit Golden Ticket gaat van de hand voor slechts 150 euro. Uniek is dat deze trotse eigenaars van het Golden Ticket ook met hun naam aan de uitgang van het museum komen. Zo willen wij iedereen met een warm hart voor Hooge Crater museum nogmaals bedanken en hen in the picture zetten.”

“De webshop hebben we zelf gemaakt, en zijn we toch een paar dagen zoet mee geweest”, pikt Ilse in. “Vooral omdat Niek het in drie talen wou. We hebben heel veel buitenlandse gasten die hier in dit bijzonder jaar niet geraakt zijn, en die zeker iets willen kopen tegen de kerstperiode. Of gewoon om ons te steunen.”

Hooge Boys

Niek en Ilse runnen het museum samen met hun twee zoontjes Louis en Arthur, die filmpjes maken onder de naam ‘Hooge Boys’. Ze zijn heel populair op Youtube en Facebook. Op 11 november waren ze zelfs te gast in Karrewiet naar aanleiding van Wapenstilstand. Louis en Arthur namen al een reclamevideo op voor de webshop van hun mama en papa, die ze vrijdagavond 13 november zullen lanceren. “Natuurlijk hadden we weer veel plezier tijdens de opnames, en daar draait het ook om. We moeten positief blijven! Na regen komt zonneschijn. En we hopen dat in 2021 er veel zon mag zijn voor Hooge Crater museum en in de mooie streek van de Westhoek”, besluit Niek. (TOGH)

De webshop wordt vrijdagavond gelanceerd om 20 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier