“Privéleveringen verbieden was voor Barco geen optie”

Campusmanager Yves Bryse toont hoe de Bringme Box werkt. (Foto AXV)
Axel Vandenheede

Ook in onze provincie draait de e-commerce op volle toeren. Maar al die bestellingen via internet moeten wel geleverd worden. Bij Barco installeerden ze speciaal de Bringme Box, zodat medewerkers hun pakjes op het werk kunnen laten leveren. “Bpost en PostNL komen hier toch tweemaal per dag langs”, stelt campusmanager Yves Bryse.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

In The Circle, het hoofdgebouw van Barco One Campus op het Beneluxpark, trekt aan de personeelsingang een witte muur van kastjes de aandacht. “Dat zijn kastjes van Bringme“, legt campusmanager Yves Bryse uit. “Toen de nieuwe campus werd gerealiseerd, gingen we op zoek naar manieren om het onze hardwerkende medewerkers zo comfortabel te maken. Zo zorgden we ervoor dat zij eens van plaats kunnen wisselen of lekker kunnen eten in het bedrijfsrestaurant.”

Sabine Bouckaert, hospitality & services manager, ging ook op zoek naar kleine extraatjes die we de medewerkers konden aanbieden. Yves Bryse: “Daarbij heeft ze de Bringme Box ontdekt. Het is een muur van kastjes en de medewerkers kunnen bij online bestellingen vragen om hier te leveren. Iets wat ook gretig wordt gedaan. (lachje) De mannen laten hier vooral gadgets en technische snufjes toekomen, de vrouwen hebben het meer voor zaken van Zalando en bol.com.”

“Er werden vroeger veel privébestellingen geleverd bij de receptie“, pikt Sabine Bouckaert in. “Mensen zijn nu eenmaal vaker op kantoor dan thuis. Bij Barco wilden we de vraag van onze werknemers beantwoorden, het verbieden van privéleveringen was voor ons geen optie. Bringme was de oplossing: pakjes komen op een veilige manier bij de juiste persoon terecht.”

“Mannen laten gadgets leveren, de pakketjes voor de vrouwen zijn van Zalando en bol.com”

De witte muur telt 29 kastjes en die worden het hele jaar door gebruikt. “Het is ook heel gemakkelijk in gebruik”, legt communicatieverantwoordelijke Inge Govaerts uit. “Als je online bestelt, geef je mee dat de levering via Bringme moet gebeuren.”

Strijkdienst

“Je wordt via een applicatie op de hoogte gehouden en krijgt een code als je levering is aangekomen. Wanneer je naar huis gaat, passeer je sowieso aan de muur en kan je meteen je bestelling meenemen. Een pakketje laten leveren bij de buur of ergens ophalen hoeft dus niet meer. Voor de koeriers staat aangegeven via welke kant van het gebouw ze leveringen moeten doen.”

“Momenteel worden er ontzettend veel pakketjes geleverd“, pikt Yves Bryse in. “Zo veel dat er toch veel bij de receptie belanden omdat alles kastjes vol zitten. Aan de receptie liggen dus heel wat pakjes te wachten om opgehaald te worden. Maar dat is tijdelijk. In de toekomst sluiten we niet uit dat we het aantal kastjes verhogen.”

De campusmanager benadrukt dat de muur niet alleen voor pakjes kan worden gebruikt. “Medewerkers kunnen bijvoorbeeld afspreken met een strijkdienst om hun was hier af te halen. Eens gestreken kan alles dan opnieuw in een kastje worden gelegd.”