Aan zijn Duits zal hij naar eigen zeggen nog een beetje moeten schaven, maar ook dat loopt wel los. Gunther Ghysels, 27 en vorig jaar West-Vlaamse Jonge Ondernemer van het jaar, ruilt heel binnenkort het wijdse Kerkhove in voor een appartement in het hartje van Berlijn. Zijn doel? Het succesrecept van Get Driven in Duitsland herhalen. "Dit is het juiste moment, dat voelen we. Maar het is uiteraard ook heel spannend. Het moet er begin maart meteen op zijn, we moeten er van dag één staan. Met 2.500 chauffeurs, verspreid over heel het land, van het Rührgebied tot Berlijn en van Hamburg tot Stuttgart en München."
...

Aan zijn Duits zal hij naar eigen zeggen nog een beetje moeten schaven, maar ook dat loopt wel los. Gunther Ghysels, 27 en vorig jaar West-Vlaamse Jonge Ondernemer van het jaar, ruilt heel binnenkort het wijdse Kerkhove in voor een appartement in het hartje van Berlijn. Zijn doel? Het succesrecept van Get Driven in Duitsland herhalen. "Dit is het juiste moment, dat voelen we. Maar het is uiteraard ook heel spannend. Het moet er begin maart meteen op zijn, we moeten er van dag één staan. Met 2.500 chauffeurs, verspreid over heel het land, van het Rührgebied tot Berlijn en van Hamburg tot Stuttgart en München."Het verhaal van Get Driven begint in 2015. Gunther Ghysels is op dat moment 23, net afgestudeerd en aan de slag als junior product manager bij IVC Group. In zijn studententijd was hij al even chauffeur in het Gentse, in een mobiliteitsproject dat zich richtte op oudere mensen die occasioneel rondgevoerd werden in hun eigen auto. "Daar heb ik een chirurge leren kennen, professor Matton. Ik had haar al even niet meer gehoord toen ze me plots belde met de vraag of ik haar nog eens ergens heen kon brengen. Dat project was blijkbaar gestopt. Ik had natuurlijk mijn vaste functie maar vond dat op zich wel een handig en interessant systeem." Gunther verlegt wel meteen de focus: van ouderen in een stadsomgeving naar mensen uit het bedrijfsleven die wel wat tijd kunnen winnen door tijdens hun autorit voort te werken. "Bon ja, het idee was er, maar dan begon het moeilijkste: klanten zoeken. Het eerste anderhalf jaar was ik zelf ook bijna dagelijks aan het rijden. In combinatie met mijn voltijdse job, ja. Er waren dagen dat ik na een restaurantrit tot 3, 4 uur 's nachts om 7 uur op mijn werk moest staan. Initieel merkte ik bij veel mensen wel een zeker scepticisme. Uiteindelijk is het uit handen geven van uw eigen wagen verre van een evidentie. Er waren niet veel mensen die er in geloofden." Van bij de start trekt Gunther de kaart van kwaliteit. De chauffeurs - studenten van minstens 20 jaar oud en minstens twee jaar in het bezit van een rijbewijs - worden in een net pak gestoken, de rijvaardigheidstesten zijn érg streng en het feedbacksysteem staat snel op punt. "Een pak komt goed over. Je kan ergens aankomen met een gescheurde broek en AllStars, maar dat geeft meteen een heel andere indruk. Daarnaast zorgen wij dat we elke chauffeur persoonlijk hebben zien rijden. Als er 100 kandidaten zijn, zijn er 20 die effectief aan de slag kunnen. En de klant staat altijd rechtstreeks in contact met het platform om zo meteen een rating en feedback te geven. De groei is er vooral gekomen dankzij onze klanten - ik noem ze onze ambassadeurs. Wie het een keer probeert, is meestal vertrokken. Eens ze die drempel voorbij zijn, komt het besef van 'amai, dat is eigenlijk echt gemakkelijk'."Wat begon met een eenvoudige website, een telefoonnummer en een planning in Excel is geëvolueerd naar een online platform met smartphoneapplicatie waar bijna 400 chauffeurs op actief zijn. "En dan hebben we nog een wachtlijst van een kleine 1.000 kandidaten. Die groep moet wel groot zijn, want we hebben vandaag meer dan 2.600 bedrijven als klant. De achtergrond van de drivers is heel divers. Studenten geneeskunde, bio-ingenieurs, rechtenstudenten maar ook laatstejaars automotive. Als chauffeur kom je via Get Driven wel in een onbetaalbaar netwerk terecht. Welke 20-jarige kan zeggen dat ie de ceo van Lotus of Vandemoortele bij zijn voornaam mag aanspreken? Je hebt bij een sollicitatie al snel een streepje voor, hoor." Opvallend wel: negen op de tien chauffeurs zijn mannen. "Waarschijnlijk leunen wagens dichter aan bij het interesseveld van mannelijke studenten. 't Is niet zo dat we ons uitsluitend op mannen richten, integendeel. We hebben een gezonde mix. We zien wel dat de vrouwen milder beoordeeld worden. Nog nooit hebben we kritiek gekregen op een meisje haar rijkunsten."Get Driven is volgens de ceo geen echte concurrentie voor de taxisector. "Integendeel. Het is wat disruptief wat we doen, en in het begin voelde ik vanuit de taxi-industrie wel wat jaloezie, maar we werken vandaag heel nauw samen met een aantal grote taxibedrijven. Soms vragen onze klanten niet alleen een chauffeur maar ook een auto. Wij hebben contacten over heel het land naar wie we hen kunnen doorsturen. Wij nemen uiteindelijk weinig markt af van de taxi's. Mensen die met Get Driven rijden, zouden sowieso geen taxi nemen. Of het is geen oplossing of het is waanzinnig duur. Bij ons betaal je als klant 20 euro per uur..."Gaat de vergelijking met Über (een applicatie waar je zelf diensten als 'taxichauffeur' kan aanbieden, red.) wel op? "Wat Über heeft gedaan voor de taxi-industrie, doen wij voor de privéchauffeurs. Die evolutie is niet meer te keren, denk ik. We gaan naar een on-demand-economie: je gebruikt iets wanneer je het nodig hebt. De traditionele privéchauffeur is heel vaak tot een klusjesman verworden. Hij of zij moet allerlei andere zaken doen omdat er gewoon geen nood is aan een voltijdse chauffeur."?Über staat in België niet sterk, onze applicatie wordt nog altijd veel vaker gedownload. Maar in Duitsland ligt dat anders. In landen waar ze wel al gigantisch zijn, kunnen ze ons heel snel kopiëren. Daarom dat we daar van bij de start zoveel chauffeurs nodig hebben om meteen een grote marketing- en mediabom te droppen. Uiteraard zullen we onze aanpak een beetje moeten aanpassen. Het is onmogelijk om alle Duitse chauffeurs zelf vooraf te zien rijden. Daarom werken we met een online rijexamen om te zien hoe je reageert, hoe je defensief rijdt, hoe je omgaat met een klant. Wie slaagt (minstens 47 op 50, red.), weet hoe het bij ons marcheert. Eens we goed vertrokken zijn, denk ik wel aan opleidingscentra. Wil je als chauffeur blijven werken of een hogere rating halen, dan moet je een fysieke opleiding voltooien." Waar 2019 het jaar van de definitieve doorbraak was, moet 2020 het jaar van de internationale expansie worden. Afgelopen jaar, pas het derde volledige boekjaar, draaide Get Driven zo'n 2 miljoen euro omzet. Tegen eind 2020 wil Gunther in Duitsland evenveel genereren als vandaag in België. En daarna? "In principe volgt het Verenigd Koninkrijk, omdat de markt ons daar mogelijkheden biedt. In Zweden of Portugal, twee landen waar een eerder een test opzetten, is dat minder het geval. Je hebt Stockholm en Lissabon, maar daarbuiten gebeurt er niets. Niemand komt bij wijze van spreken buiten de stad. Als je het ergens uitrolt, moet je er vol voor kunnen gaan."Uit de cijfers blijkt dat juni en vooral december - 1.300 ritten, 7.500 gepresteerde uren - twee uitschieters zijn. "Dat heeft weinig met eindejaar te maken, maar des te meer met een grote piek qua workload. Veel bedrijven willen net voor de vakantieperiodes extra veel werk verzetten. Die twee maanden steken er met 30, 40 procent bovenuit. Jammer genoeg valt dat ook altijd samen met de examenperiodes. Vorige maand heb ik hier twee chauffeurs gehad die quasi zes op zeven de baan op waren. Fulltimers hé. (lacht)"Naast tijdsgebrek is de combinatie drinken en rijden het voornaamste issue dat klanten met de hulp van Get Driven willen verhelpen. "Je hoeft aan niets te denken, hoeft dat laatste glas op restaurant niet te laten staan. Maar ook jonge mensen maken er gebruik van: 18-, 19-jarigen die met Get Driven naar het Bal van Melle gaan bijvoorbeeld. De jongeren zijn daar zelf vragende partij voor. Ik denk wel dat die generatie veel bewuster omgaat met alcohol achter het stuur. Vroeger stak dat allemaal veel minder nauw. Dat is een evolutie die je enkel kan toejuichen."Zelf zit Gunther maar zelden meer achter het stuur van iemand anders' wagen. Af en toe, voor bijzondere klanten zou hij het wel nog willen. "Er zijn wel een aantal klanten die me mogen bellen. Er zijn mensen die de opstart meemaakten, me van het begin steunden en Get Driven zagen groeien. Als ik globaal kijk, denk ik spontaan aan Elon Musk (ceo van Tesla, red.). Hij is een zeer omstreden ondernemer, maar doet het toch maar hé. Ik heb erg veel respect voor hem. In mijn ogen is hij de Steve Jobs van dit tijdperk. De Est Marcus Villig, de bedenker van Bolt (een app waar klanten ritten met een taxi of privéchauffeur kunnen aanvragen, red.) is ook zo iemand. Hij begon ook als jonge twintiger met zijn bedrijf dat ondertussen meer dan 10 miljard euro waard is. Bolt groeit sneller dan Über, dat is toch waanzin? Die durf om er met een zot idee volledig voor te gaan... Los van je skills als entrepreneur, moet je daar mentaal wel sterk voor staan. Dat is lang niet iedereen gegeven. Dus ja, Marcus Villig of Elon Musk. Of misschien samen, dat zou wel een goede match zijn! (lacht)"