Primeurs Achiel is veruit de bekendste winkel in de stad en waarschijnlijk ook wel de oudste. Al meer dan 90 jaar verkoopt de familie Luypaert er groenten en fruit. De winkel werd op 1 februari 1929 geopend door Maurice Luypaert en zijn vrouw Irma Andries. In 1956 nam zoon Achiel de zaak over en in 2000 namen Rik (53), de zoon van Achiel, en zijn vrouw Claudine Michel (57) de zaak over. Ondertussen stapten ook zonen Boris (31) en Igor (28) mee ...

Primeurs Achiel is veruit de bekendste winkel in de stad en waarschijnlijk ook wel de oudste. Al meer dan 90 jaar verkoopt de familie Luypaert er groenten en fruit. De winkel werd op 1 februari 1929 geopend door Maurice Luypaert en zijn vrouw Irma Andries. In 1956 nam zoon Achiel de zaak over en in 2000 namen Rik (53), de zoon van Achiel, en zijn vrouw Claudine Michel (57) de zaak over. Ondertussen stapten ook zonen Boris (31) en Igor (28) mee in de zaak. Samen zijn ze intussen de vierde generatie Luypaerts bij de groenten- en fruitwinkel. "Onze laatste grote verbouwing dateert intussen al van 2003", vertelt Boris. "De winkel ondergaat momenteel een totaalrenovatie en dat was nodig. We hebben daarbij vooral naar onze vaste klanten geluisterd. Zo gaan we ons in de toekomst nog meer concentreren op verse producten. Producten die we in eerste instantie aanboden aan de verschillende horecazaken in de stad zullen we nu ook etaleren in de winkel. Daar was vroeger geen plaats voor. Door de verbouwing kan dat wel. Ook de koeling van de kaas en de charcuterie wordt vernieuwd, net als de verlichting. Er komen ook nieuwe rekken in de winkel, maar we blijven onze eigen stijl behouden."Momenteel opereren Rik, Claudine, Boris en Igor samen met hun personeel vanuit een pop-up van 250 vierkante meter in de Sint-Franciscusstraat. "Die locatie was tot enkele weken geleden onze opslagplaats, vooral voor dranken", lacht Boris. "Verbouwen en verkopen in dezelfde ruimte leek ons onmogelijk. Daarnaast wilden we ook onze klanten niet in de kou laten staan. Daarom leek een pop-up ons wel een goed idee", gaat Boris verder. "In de pop-up verkopen we bijna 95 procent van alle producten die we verkochten in de winkel, maar alleen is de voorraad iets kleiner. We zullen bijvoorbeeld onze sla, die in vier bakken geëtaleerd stond, nu maar in één bak etaleren. Ons personeel krijgt bovendien de kans om wat vakantie te nemen, maar we werken sowieso met 70 procent personeelsleden tegenover het personeel dat we nodig hebben in de winkel."De vernieuwde winkel in de Nieuwstraat gaat op zaterdag 15 februari weer open. Tijdens het openingsweekend zijn er verschillende degustaties en proevertjes.