Primeur in Kortrijk, bestuur hoopt nieuwe investeerders te lokken met geanonimiseerde bezoekersgegevens

© AN
© AN
Annelies Nollet

Geven bezoekers van Alcatraz geld uit in onze hotels? Besteden bezoekers van de braderie geld in de restaurants? En gaan gezinnen na een bezoek aan de koers nog snel even naar een kledingwinkel? Dat is wat je kan opzoeken in het nieuwe ‘datatool’ van Stad Kortrijk. Schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) hoopt zo vooral nieuwe investeerders en handelszaken naar de stad te lokken. “Ook na de crisis willen we dé shoppingstad van West-Vlaanderen worden.” Kortrijk is de eerste stad in ons land die een dergelijke website heeft.

Een kleine twee jaar geleden ontstond nochtans heel wat heisa in Kortrijk toen bleek dat het stadsbestuur geanonimiseerde bezoekerscijfers aankocht van telecomgigant Proximus. Toch gaat het bestuur vandaag nog een stapje verder. De bezoekcijfers worden gecombineerd met uitgavengegevens van Maestro en Mastercard én ter beschikking gesteld van interne stadsdiensten en eventuele investeerders. Het stadsbestuur liet daarvoor een overzichtelijke website of ‘datatool’ ontwerpen.

Anonieme gegevens

Voor de duidelijkheid, het gaat nog steeds om anonieme gegevens. Het stadsbestuur weet dus hoeveel volk er in de stad was en waar die mensen vandaan komen(op basis van een postcode). Maar ze weten nog steeds niet dat jij daar geweest bent. Hetzelfde geldt voor betalingsgegevens, er is enkel een ruw overzicht beschikbaar van hoeveel geld er in welke sector uitgegeven wordt.

De tool is gemakkelijk te gebruiken, ook door leken.© Stad Kortrijk
De tool is gemakkelijk te gebruiken, ook door leken.© Stad Kortrijk

“In het verleden namen we beslissingen op basis van ons buikgevoel of onder politieke druk”, legt schepen Vandendriessche uit. “Maar nu kunnen we meten en meten is weten. We baseren onze stadsmarketing nu al grotendeels op die cijfers. En dat heeft effect. Denk maar aan de koopzondagen. Die werden politiek altijd erg doorgeduwd, maar de cijfers bewijzen dat ze niet opbrengen. Dus we gaan die afbouwen.”

Relance

“Maar we willen er ook de relance na de crisis op baseren. We willen nog altijd dé shoppingstad van West-Vlaanderen worden.” Om dat te realiseren wil de schepen nieuwe investeerders, retailers en merken naar de stad lokken. “Ik bel die CEO’s zelf actief op”, klinkt het. “Ze reageren erg enthousiast op onze datatool. Zo weten ze immers wat ze kunnen verwachten als ze in onze stad een winkel zouden opnenen.”

Concreet kan je op de website opzoeken hoeveel mensen een bepaald evenement naar onze stad heeft gelokt. Je ziet ook uit welke postcode die mensen komen en in welke sector ze geld hebben uitgegeven. Je kan die gegevens bovendien vergelijken met de cijfers van voorgaande jaren.

Niet te grabbel gooien

Belangrijk om te weten, is dat niet iedereen toegang zal krijgen tot de nieuwe website. “Onze interne diensten krijgen uiteraard toegang”, aldus de schepen. “Externe investeerders zullen dat kunnen aanvragen, maar dat zal steeds onder toezicht van de stad gebeuren. We willen immers de concurrentie (andere steden red.) niet te veel in onze kaarten laten kijken. Belangrijke spelers zoals Unizo, Voka en K in Kortrijk zullen een maandelijkse update krijgen.”

Het bestuur trok voor de website iets meer dan 30.000 euro uit. Hij maakt deel uit van het aanvalsplan met zeven punten van schepen Vandendriessche om de Kortrijkse retail er weer bovenop te helpen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.