Eerder al lanceerde Stad Harelbeke een oproep naar enthousiaste Harelbekenaars om een pop-up concept uit te baten langs de Vrijdomkaai in juli en augustus. Dit om de zomer - zonder grote feestelijkheden door de coronacrisis - enig kleur te geven. Vrienden en oud-klasgenoten Angelo Van Meirhaeghe, Jarne Kesteloot en veldrijder Eli Iserbyt waagden hun kans met het concept Vilaro. Zij kregen groen licht van het schepencollege.
...

Eerder al lanceerde Stad Harelbeke een oproep naar enthousiaste Harelbekenaars om een pop-up concept uit te baten langs de Vrijdomkaai in juli en augustus. Dit om de zomer - zonder grote feestelijkheden door de coronacrisis - enig kleur te geven. Vrienden en oud-klasgenoten Angelo Van Meirhaeghe, Jarne Kesteloot en veldrijder Eli Iserbyt waagden hun kans met het concept Vilaro. Zij kregen groen licht van het schepencollege.Het basisidee komt van Eli Iserbyt. "Tijdens mijn dagelijkse training rijd ik veel langs de Leie. Het viel me altijd op dat er langs de Leie in Harelbeke niets is van rustpunt voor de vele wielertoeristen en wandelaars. De Vrijdomkaai leek me een mooie plaats 'om iets te doen'. Jarne en Angelo zijn vrienden. We zaten samen in de zelfde klas. Samen hebben we het idee rond Vilaro uitgewerkt", vertelt Eli. "De voorbije zomers stelden we vast dat heel wat Harelbekenaren richting Kortrijk keken om hun vrije tijd in te vullen. Dit lijkt ons het ideale moment om daar een kentering in te maken. Onze thuisstad ligt ons na aan het hart en het zou mooi zijn als we hier iets kunnen uitbouwen dat kan concurreren met de pop-up events in Kortrijk", vult Angelo aan. De drie nieuwe zaakvoerders benadrukken dat ze hiermee niet de concurrentie willen aangaan met de lokale horeca. Integendeel. "We zoeken echt de samenwerking op met de plaatselijke horeca.""Onze klanten krijgen een bonnetje om elders in de stad iets te drinken. Op die manier willen we de horeca in Harelbeke steunen""We plaatsen onder andere een digitaal scherm bij de city pop-up waarop lokale handelaars promo kunnen maken. We huren iemand in om sociale mediafilmpjes te maken van de deelnemende handelszaken en geven hen ook de mogelijkheid om hun speciale aanbiedingen te adverteren op onze sociale mediakanalen. Dat laatste kunnen ze trouwens ook fysiek beschikbaar leggen via een leuke flyer of zo", duidt Angelo. "Onze klanten krijgen een bonnetje om elders in de stad iets te drinken. Op die manier willen we de horeca in Harelbeke steunen. Bovenop houden we 'zaakgerelateerde' dagen waarop lokale ondernemers (een deel van) de pop-up accommodatie kunnen gebruiken voor de verkoop van hun eigen producten. Leuk om mee te geven is dat we voor elke unieke bezoeker op de openingsdag van 1 juli één euro storten voor de G-sport in Vlaanderen, waar Eli trouwens peter van is."Dominique Windels, schepen van Citymarketing: "We engageren ons eveneens om een '1+1-actie' op touw te zetten. Bij de eerste afrekening in de pop-upbar krijgen klanten (per twee) een bon mee waarmee ze in de deelnemende cafés een bijkomende consumptie kunnen bestellen. De stad betaalt voor elke ingebrachte bon één euro. We zijn ervan overtuigd dat de city pop-up nieuwe mensen kan aantrekken die na een bezoek aan de bar hopelijk ook naar andere zaken in de stad trekken." "Het toelaten van de pop-up bar past in de ondersteuning die we willen geven aan de lokale horeca van de stad", zegt Kathleen Duchi, schepen van Economie (CD&V). "We zijn ervan overtuigd dat we met Vilaro op de Vrijdomkaai een fuik maken om passanten toch te laten halt houden in onze stad. Eerder al verdeelde de stad bij elke handelaar een pakket stickers, affiches en mondmaskers zodat ze hun zaak fysiek konden klaarmaken voor de heropening. Daarnaast bekijken we per horecazaak de mogelijkheid om het buitenterras uit te breiden zonder dat daar een retributie aan vast hangt."