Poco Loco heeft eigen pakjesmuur voor personeel

HR-directeur Geert Van Cauwenberghe aan de Bringme Box bij Poco Loco. (Foto SB) © STEFAAN BEEL
Philippe Verhaest

Wie bij Poco Loco aan de slag is, kan bij zijn werkgever pakjes laten afleveren. Het bedrijf installeerde daar zelfs een speciale pakjesmuur voor. “Wekelijks worden hier tot zestig bestellingen afgeleverd”, legt HR-directeur Geert Van Cauwenberghe uit.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

Iedereen kent wel het fenomeen. Tijdens je middagpauze snel-snel richting postkantoor zoeven om een pakje op te halen of na de werkuren nog even aanschuiven om dat felbegeerde pakketje in ontvangst te kunnen nemen.

Wie echter zijn brood verdient bij Poco Loco, hoeft een pak minder moeite te doen. De chips- en tortillawrapproducent liet anderhalf jaar geleden een pakjesmuur van het bedrijf Bringme aan de centrale ingang installeren.

Verloren tijd

“We hoorden van onze personeelsleden dat ze vaak veel tijd verloren om pakjes op te halen en besloten daarop in te spelen”, stelt HR-directeur Geert Van Cauwenberghe. Poco Loco ging in zee met het Leuvense bedrijf Bringme. “Zij hebben bij ons een zogenaamde Bringme Box – of pakjesmuur – geplaatst en sindsdien verlenen wij onze mensen een extra service die het hen toelaat om werk en privé nog beter op elkaar af te stemmen.”

200 gebruikers

Het concept is eenvoudig: je maakt via Bringme een eigen account aan en bij het online bestellen van een item, vink je het adres van Poco Loco als bestemming aan. “Om het even welke koerier kan hier terecht: Bpost, DHL, UPS… Wanneer de koerier of postbode het pakketje in de pakjesmuur plaatst, krijg je een e-mail of via de app een melding dat je pakketje afgeleverd is. Het enige wat je dan nog moet doen, is met je eigen badge het deurtje openen en het pakket op te halen.”

“42 procent van de gebruikers haalt het pakje zelfs binnen de vier uur uit de Bringme Box”

Het systeem loopt ondertussen op wieltjes en is ongemeen populair onder de werknemers van Poco Loco. “Ongeveer 200 van onze 550 mensen in Roeselare maken er al gebruik van. Het is een succesverhaal. Nu worden er bij ons zo’n zestig pakjes per week afgeleverd en 42 procent van de gebruikers haalt die binnen de vier uur op. Logisch, want je bent natuurlijk nieuwsgierig naar de aankoop. 41 procent haalt het pakketje dan weer binnen de 24 uur op.”

Uitstekende investering

Voor de diensten van Bringme betaalt Poco Loco maandelijks een vast bedrag. “We huren de pakjesmuur en kunnen op een uitmuntende service rekenen. Maar de Bringme Box is een uitstekende investering gebleken. We kunnen het ieder bedrijf van een zekere omvang alleen maar aanraden om een dergelijke dienst aan te bieden. Het zorgt voor een aangename werksfeer en dat straalt dan weer af op je werknemers.”

Wat Geert wel opvalt, is dat er steeds meer pakjes besteld worden. “Het is ook razend gemakkelijk. ‘s Avonds om 21 uur online je betaling afronden en om 8 uur ‘s ochtends steekt het item hier al in de pakjesmuur. Snel, efficiënt en vooral tijd gewonnen. Je hoeft na de werkuren of in het weekend niet meer naar de winkel en kan je je op andere zaken focussen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.