De eerste investering staat er al, namelijk het Prinsessia Kasteel. Dat is een restaurant waar ruimte is voor 350 eters. Het gaat om een investering van 3 miljoen euro.
...

De eerste investering staat er al, namelijk het Prinsessia Kasteel. Dat is een restaurant waar ruimte is voor 350 eters. Het gaat om een investering van 3 miljoen euro.Inmiddels is ook de bouw gestart van Heidiland, een volledig nieuw themagedeelte. Daar komt een gezinsvriendelijke coaster Heidi the Ride van ruim 600 meter lang. Aansluitend wordt ook een Oostenrijks dorp opgetrokken. Daarvoor is er een budget van 7 miljoen euro. De coaster moet tegen de zomer van 2016 al een feit zijn, Heidiland komt er tegen Pasen 2017.Het leeuwendeel van het budget gaat naar het nieuwe hotel dat er nu zeker komt. Plopsa trok het budget op van 10 naar 16 miljoen euro om op die manier ook in lagere prijsklassen te kunnen voorzien. Er zullen 120 gethematiseerde familiekamers worden ingericht in een art-nouveau- en belle-époquestijl. Er komt ook een restaurant voor 750 personen. Met een ondergrondse parking wordt tegemoetgekomen aan de leefbaarheid in de omgeving inzake mobiliteit.Plopsaland De Panne wordt vijftien jaar. In die periode stak de groep al 100 miljoen euro in het park, met het Plopsatheater en Plopsaqau als grootste verwezenlijkingen. Dit jaar zal afgeklokt worden op 1,6 miljoen bezoekers. De nieuwe investeringen moeten dat aantal opkrikken tot 2 miljoen tegen 2020.In De Panne werken 320 voltijdse equivalenten op een totaal van 625 binnen de hele pretparkgroep.De groep wil ook buiten De Panne verder investeren. Sinds de opening van Plopsaqua staan steden en gemeenten, uit binnen- en buitenland, in de rij om via een publiek-private samenwerking ook een eigen zwembad te krijgen. "We hebben op dit moment vijf projecten geselecteerd, waarvan vier in België en één in Duitsland. We mikken momenteel op twee projecten, één in België en in Duitsland", aldus van den Kerkhof. In Duitsland zou het waterpark gebouwd worden bij hun Holiday Park in Pfalz. Van den Kerkhof wou de Belgische gemeenten nog niet prijsgeven. "Maar het is niet in West-, noch in Oost-Vlaanderen."Ook het nieuwe themapark Majaland in Polen wordt steeds concreter. "We zien daar zeker mogelijkheden, want Polen heeft weinig echte themaparken", aldus van den Kerkhof. "Ook in het Midden-Oosten, zoals Saudi-Arabië, liggen er opportuniteiten." Waarschijnlijk zou dan gewerkt worden met een licentieovereenkomst in plaats van in eigen beheer. Dichter bij huis speurt de groep nog steeds de markt af om zelf uit te breiden. "Vooral in Nederland of Duitsland, maar ook in Frankrijk. Maar dan zal het wel gaan om een overname. Zelf van nul beginnen is bijna onmogelijk, toch zeker voor een buitenpretpark. Er is een basis nodig", besluit van den Kerkhof.De groep telt op dit moment zes attractieparken (waaronder één in Nederland en één in Duitsland). Die zijn samen goed voor drie miljoen bezoekers en een omzet van 67 miljoen euro. (Belga)