Phlips in Jabbeke en Oostende is al jaren bekend als merkgarage van Volkswagen, Audi en ?koda. Maar de Volkswagen Group is bezig met een reorganisatie van het dealernetwerk en schakelt over naar minder partners en grotere groepen. Daardoor kan Phlips niet langer Volkswagendealer blijven. "Maar we zijn nog te jong om te stoppen", zegt Karl Phlips (53), die de zaak runt met zijn jongere broer Frederiek. "Daarom keren we terug naar onze vroegere activiteit als zelfstandige garage waar alleen de klant telt."
...

Phlips in Jabbeke en Oostende is al jaren bekend als merkgarage van Volkswagen, Audi en ?koda. Maar de Volkswagen Group is bezig met een reorganisatie van het dealernetwerk en schakelt over naar minder partners en grotere groepen. Daardoor kan Phlips niet langer Volkswagendealer blijven. "Maar we zijn nog te jong om te stoppen", zegt Karl Phlips (53), die de zaak runt met zijn jongere broer Frederiek. "Daarom keren we terug naar onze vroegere activiteit als zelfstandige garage waar alleen de klant telt.""We willen ons heroriënteren en heruitvinden. We zoeken de opportuniteiten op de markt en hebben minder auto's in stock, maar gaan op zoek naar de wagen die de klant vraagt. Daarna blijven we natuurlijk ook het onderhoud doen, volgens fabrieksnorm", legt Karl uit. "We willen flexibel kunnen inspelen op de markt, zonder grote investeringen. De klant staat centraal. In de beginfase zullen we werken met de merken die we vandaag verkopen, maar later zullen we ook meer over het muurtje kijken.""Voor onze toekomstige activiteiten hebben we geen twee vestigingen nodig. Jabbeke was altijd onze hoofdzetel, het bedrijf startte in 1933 in Varsenare. We blijven vanuit Jabbeke ook werken voor de Oostendse markt. In onze Oostendse vestiging werkten een twaalftal mensen. Sommigen gaan nu in Jabbeke aan de slag, anderen niet. Enkele maanden geleden zaten we met alle medewerkers samen om te bespreken hoe we de reorganisatie tot een goed einde kunnen brengen en de klanten niet in de kou laten staan. We hebben samen gezocht naar oplossingen. Sommigen weten nog niet wat ze zullen doen, maar er is veel werk in de autobranche. Niemand blijft in de kou. ""Er is heel veel in verandering in de sector. In welke mate zal het elektrisch rijden doorbreken? De onduidelijkheid daarover leidt tot spanning op de werkvloeren. Ik wens mijn collega-dealers in elk geval veel succes in deze omwenteling", zegt Karl Phlips. "Maar we moeten beseffen dat wij heel klein zijn tegenover wereldgroepen die soms 500 tot 600 garages tellen. Wij slaan nu een eigen weg in. Maar helemaal met auto's stoppen? Nee hoor. We hebben er nog te veel goesting in."Intussen staat nog niet vast wat er met de site-Phlips aan de Brugsesteenweg in Bredene zal gebeuren. We vernemen dat er onderhandelingen lopen met het Nationaal Baanwinkelfonds nv van projectontwikkelaar Guido Declercq uit Oostduinkerke. Die zou er een winkelcentrum willen onderbrengen dat aansluit op het Bredene Shopping Center. "We zijn daarmee bezig", bevestigt Guuido Declercq. "Maar ik kan er nog niets over kwijt. Daarvoor zijn de plannen nog niet concreet genoeg."