Het aantal passagiers dat van de luchthaven van Oostende-Brugge heeft gebruikt gemaakt is daarmee gestegen met 9,1% ten opzichte van 2014. Het vrachtvervoer daarentegen daalde in 2015, na het vertrek van ANA naar Luik in mei 2014, zoals verwacht met 32,3%.
...

Het aantal passagiers dat van de luchthaven van Oostende-Brugge heeft gebruikt gemaakt is daarmee gestegen met 9,1% ten opzichte van 2014. Het vrachtvervoer daarentegen daalde in 2015, na het vertrek van ANA naar Luik in mei 2014, zoals verwacht met 32,3%.Bovenop de 13 populaire vakantiebestemmingen naar Spanje, Turkije en Griekenland, opende Jetairfly in 2015 vanuit de luchthaven van Oostende-Brugge twee nieuwe routes, nl. Barcelona en Rome. Sinds april 2015 wordt er drie keer per week naar Barcelona gevlogen. Barcelona is enorm populair als citytrip-bestemming. Om aan de stijgende vraag te voldoen, zal Jetairfly op deze lijn vanaf Pasen een Boeing 737-700 inzetten. Opvallend is ook dat 10% van de reizigers op deze route Spanjaarden zijn die Brugge en andere Vlaamse steden wensen te ontdekken.Vanaf Pasen 2016 komen er drie nieuwe bestemmingen bij. Jetairfly zal dan vanuit de luchthaven van Oostende-Brugge ook naar Nice (Frankrijk) en de Bulgaarse steden Varna en Burgas vliegen.Er zullen een aantal wijzigingen in voege treden aangaande de milieuvoorwaarden voor de luchthaven van Oostende-Brugge. Zo komt er een beperking voor oefenvluchten. Er zullen geen oefenvluchten meer zijn op zon- en feestdagen. Oefenvluchten met kleinere toestellen zullen enkel nog tussen 9 uur en 19 uur mogen plaatsvinden. Marcel Buelens, CEO luchthaven Oostende-Brugge, zegt: "Zodra de toelating wordt gegeven, zullen er ook aanpassingen volgen voor nachtbewegingen en een geluidsquotum voor een beperkt aantal van onze nachtbewegingen".Om het comfort van de passagiers te verbeteren worden in 2016 een aantal werken gepland. Er zullen meer security lanes komen en ze worden ook efficiënter gemaakt. Er wordt tevens gewerkt aan een investeringsplan om de beleving voor vertrekkende passagiers te optimaliseren door het aanbod aan winkels, restaurants en bars te vergroten. Op termijn wenst de luchthaven van Oostende-Brugge tevens een General Aviation Terminal te bouwen om zo high yield traffiek aan te trekken. In de lente van 2016 wordt een extra parking in gebruik genomen om aan de vraag te voldoen. (Foto a-Tom)