Vlaams volksvertegenwoordigers voor N-VA Maaike De Vreese uit Brugge en Axel Ronse uit Kortrijk zijn gestart aan een ambitieuze ronde langs 100 West-Vlaamse bedrijven. "Op die manier kunnen we de economische uitdagingen beter in kaart brengen dan vanop de zetels in de Brusselse Koepelzaal. De komende maanden zullen we elke vrijdag op het terrein ons economisch huiswerk maken", zeggen de twee leden van de commissie Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid.
...

Vlaams volksvertegenwoordigers voor N-VA Maaike De Vreese uit Brugge en Axel Ronse uit Kortrijk zijn gestart aan een ambitieuze ronde langs 100 West-Vlaamse bedrijven. "Op die manier kunnen we de economische uitdagingen beter in kaart brengen dan vanop de zetels in de Brusselse Koepelzaal. De komende maanden zullen we elke vrijdag op het terrein ons economisch huiswerk maken", zeggen de twee leden van de commissie Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid.Startplaats van de reeks was vrijdagnamiddag Zeebrugge. "De haven van Zeebrugge is voor onze provincie én Vlaanderen een belangrijke toegangspoort voor de export en import van goederen. West-Vlaanderen leeft bij uitstek van de export. Daarom is er extra aandacht nodig voor de relance na de coronacrisis, vooral met de Brexit in aantocht."De eerste halte was roro- en stukgoedbehandelaar International Car Operators (ICO). Deze grootste behandelaar van nieuwe wagens ter wereld - vorig jaar 2,7 miljoen auto's in voornamelijk Zeebrugge en in mindere mate Antwerpen - geeft werk aan 1250 mensen. "Door de coronacrisis in de autosector zijn de helft van onze mensen in tijdelijke werkloosheid. Het is goed dat de politiek komt luisteren naar wat er op dit moment op de werkvloer gebeurt. We hopen dat we naar het jaareinde weer op een normaal marktvolume komen. We blijven optimistisch want onze Japanse aandeelhouder NYK heeft voor de lange termijn geïnvesteerd in innovatie, groene en milieuvriendelijke infrastructuur", zegt gedelegeerd bestuurder Marc Adriansens.Het tweede luik was een bezoek aan transport- en logistiek bedrijf Middlegate Europe. "We zijn een familiebedrijf met magazijnen in Zeebrugge, Hull en Luik. Sinds 31 jaar brengen we goederen snel over en weer tussen het Europese continent en het Verenigd Koninkrijk. Een van onze specialiteiten is het rechtstreeks bedienen van Britse winkels en warenhuizen", zegt HR-officer Annelies Geldhof.Elke firma in Zeebrugge met trafiek naar het VK moet extra aandachtig zijn voor transmigranten die zich, op gevaar van eigen leven, in vrachtwagens proberen te verstoppen. "Het binnendringen van vrachtwagens en terreinen in havengebieden is al strafbaar. Ik hoop nu op steun van de andere partijen voor mijn wetsvoorstel dat het inklimmen in vrachtwagens ook buiten de havengebieden strafbaar maakt", zegt Maaike De Vreese."We gaan nu zo veel mogelijk verschillende sectoren bezoeken: voeding, textiel, metaal, agro-industrie, vlees- en visverwerking, toerisme, horeca, brouwerijen, elektronica, mechanica maar evengoed kleine zelfstandigen zoals bakkers, slagers en bloemisten. Ze verdienen allemaal een verlaging van de administratieve lasten en voldoende toegang tot cash en kapitaal. Om de gevolgen van de coronacrisis te overwinnen, moeten we ook meer dan ooit inzetten op gerichte publieke investeringen zoals de nieuwe sluis in Zeebrugge", besluit Axel Ronse.