Parkeerplaatsen en ander openbaar domein kunnen dienst doen voor terrasjes in Waregem

Schepen Kristof Chanterie, Alexander Leroy van Markt 28 en citycoach Wout Taghon op de openbare ruimte van de cafés achteraan de dekenale kerk, die één groot terras wordt met veilige begrenzing bij de overgang naar de rijweg. © DJW
Redactie KW

Als de horecazaken mogen heropenen, dan offert Waregem een deel van zijn openbare ruimte op om de cafébazen en restauranthouders toe te laten er een terras van te maken. En de volledige sector, zowel in de stad als in de deelgemeenten, wordt daarvoor bevraagd en mag suggesties leveren.

Schepen van Mobiliteit en Lokale Economie Kristof Chanterie heeft met de citycoach en ook met de verkeersdienst van de stad al een aantal vergaderingen gehad om een en ander op papier te zetten. Rode draad van het overleg is de intentie om iedereen van de Waregemse horeca voldoende kansen te bieden bij de heropening van zijn of haar restaurant, café of bistro. Let wel: alles hangt in eerste instantie af van wat de Nationale Veiligheidsraad woensdag 3 juni beslist vooraleer het sein op groen kan gezet worden en er een datum is voor de geplande heropening.

Via de citycoach

Schepen Chanterie: “Intussen hebben wij eerst en vooral de deelgemeenten Beveren-Leie, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve grondig bekeken. Op veel locaties is inname van het openbaar domein – parkeerplaatsen – perfect mogelijk. Voorbeeld: omgeving café Het Gemeentehuis in Desselgem, de cafés nabij Wonen aan de Leie en ‘t Kroontje in Sint-Eloois-Vijve; de omgeving rond café De Gilde in Beveren-Leie. Maar voor elke café, waar dan ook in de stad en de deelgemeenten, gaan wij na waar er mogelijkheden zijn voor een terras of een uitbreiding in open lucht. Daarover communiceren wij de komende dagen en weken via de citycoach. De suggesties en voorstellen die dan komen, daar gaan wij heel graag naar luisteren.”

Grote terrassen

Voor de horeca in het stadscentrum, en dan vooral rond het marktplein, zijn er mogelijkheden. Zo zal de openbare ruimte aan de cafés langs de achterkant van de markt een groot terras worden dat dan wordt verdeeld over de diverse zaken. Om die zone af te schermen van de rijweg zal de stad een veilige, eventueel bebloemde begrenzing laten installeren. Heel belangrijk is dat de beide parkeerzones langs de zijkanten van de kerk dan voorbestemd zijn voor wandelaars en fietsers. Die kunnen rond het kerkgebouw wandelen en hebben zicht op de verschillende terrasjes. Parkeren is er niet meer mogelijk. Anders gezegd: langs de zijbeuken van de dekenale kerk wordt parkeren verboden. De voertuigen kunnen dan wel nog achter het gebouw parkeren. Voor de horecazaken op het plein voor en aan het Pand zijn er eveneens mogelijkheden voor ruime terrassen. Moeilijker wordt het voor de Stationsstraat en de Olmstraat waar, indien nodig, parkeerplaatsen kunnen ingenomen voor een terras. Wel hebben de meeste cafés in de Stationsstraat achteraan een terras. Hoe dan ook: via de citycoach Wout Taghon kan daarover gecommuniceerd worden. Ook Alexander Leroy (Markt 28) heeft samen met Unizo Waregem en Winkelen in Waregem al enkele vergaderingen achter de rug.

Terrasruimte is belangrijk om de nodige afstand te verzekeren

“Het is duidelijk dat terrasruimte heel belangrijk is bij de heropening, zeker om de nodige afstand te verzekeren”, zegt Alexander. “De voorstellen die wij doen, zijn voor alle collega’s van de horeca in de stad en de deelgemeenten. De openbare ruimte die in het verlengde van onze cafés ligt, is uitstekend geschikt voor terras. Iedereen van ons kan er tafeltjes en stoeltjes plaatsen op voldoende afstand van elkaar. Voor wie in de andere straten een horecazaak heeft, ook in de deelgemeenten, moet de stad kijken naar mogelijkheden om extra ruimte te creëren. Als je daarvoor parkeerplaatsen moet opofferen, dan is dat zo. Want neem van mij aan dat het voor iedereen een serieuze uitdaging is om zeker binnen je café of restaurant voldoende, veilige ruimte voor de klanten te maken. Zeker wanneer je bijna enkel over een toog en een paar vierkante meter zitruimte beschikt. Een terras biedt een oplossing. De weersomstandigheden moeten dan echter meevallen. Dat is dan voor iedereen de onbekende factor.”

Verkeersvrij?

Op de vraag of de markt dan verkeersvrij moet blijven als de horeca in het centrum heropent, zegt schepen Chanterie dat de stad daar nog volop aan het overleggen is. “Wij hebben verschillende mogelijkheden waarvan verkeersvrij er een is. Maar dan gaan wij daardoor zeker de handelaars in de Stationsstraat treffen, aangezien die straat dan niet bereikbaar is vanuit de markt. Het lussenplan van het oppositiekartel N-VA/Open VLD nu al toepassen? Eerst leggen wij ons algemeen mobiliteitsplan voor. Dat gebeurt in de raad van juli. Dan is het de intentie om het tegen het eind van dit jaar volledig te implementeren, inclusief de lussen vanuit de Stormestraat richting Stationsstraat en vanuit de Holstraat over het marktplein richting Stationsstraat en direct in de Holstraat. Om dat mogelijk te maken is intussen een studiebureau aangesteld om de plannen voor de aanpassingen en de herinrichting van de verkeersstromen in het centrum te realiseren.”

(DJW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier