“Pamperpromotie? Zottenkot!”

Johan Sabbe

Sinds bijna twee jaar kan je in de Torhoutse buurtwinkel De Vroegmarkt niet alleen boodschappen doen, maar ook pakjes via UPS versturen of ophalen. Zaakvoerder Dieter Desender is daar blij mee, want hij vindt het een meerwaarde voor zijn winkel. “Zowat drie vierde van diegenen die bij ons van de UPS-pakjesdienst gebruikmaken, kopen tegelijk iets uit ons assortiment”, zegt hij. “Al is dat uiteraard niet verplicht. Maar de mensen nemen al snel iets kleins mee, zoals een brood of een zakje snoep.”

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier December Pakjesmaand‘.

De Vroegmarkt op de hoek van de Parkstraat en de Schavelarestraat is begin augustus 2015 opengegaan, maar toen was er in de winkel nog geen sprake van het afgeven of ophalen van pakjes.

“Het toenmalige Kiala, dat al door UPS overgenomen was, had een servicepunt in de schoenwinkel Brantano in de Noordlaan”, zegt Dieter (25). “En dus vielen we uit de boot. Maar toen Brantano het als pakjespunt voor bekeken hield, kregen wij de kans. En dus zijn we sinds januari 2016 een afgifte- en ophaalpunt van UPS geworden, een zogenoemd UPS Access Point. Voor pakketten met een gewicht tot liefst 20 kg en met een langste zijde van maximaal 80 cm. En dit voor bijzonder weinig geld. In de huidige eindejaarsperiode loopt er een actie waarbij het versturen van een pakje binnen België van UPS-punt naar UPS-punt maar 3,47 euro kost.”

Sommigen ongeduldig

UPS, de afkorting voor United Parcel Service, is de grootste en oudste koerierdienst van de wereld. Het bedrijf werd al in 1907 opgericht, maar het duurde tot 1989 vooraleer ook België een afdeling kreeg. Sinds UPS in 2012 Kiala overnam en geleidelijk aan de naam Kiala naar de achtergrond verwees, heeft UPS meer voet aan de grond gekregen in ons land. “Ik denk dat de andere pakjesdiensten dat goed moeten voelen”, zegt Dieter. “UPS met het logo in de typische bruine en gele kleur is almaar populairder.”

“Tijdens de voorbije sinterklaasperiode waren de pakjes bijna niet te tellen”

Dieter dient de door de klanten afgegeven pakjes in te scannen en met de UPS-chauffeur mee te geven. En omgekeerd de pakjes van de chauffeur in ontvangst te nemen, zodat de mensen ze kunnen ophalen. “Onze vertrouwde koerier heet Alessandro”, zegt Dieter. “We hebben zijn gsm-nummer, zodat we hem vlot kunnen bereiken als we een vraag hebben. Al bij al gaan er maar weinig zendingen verloren. Sommige mensen zijn erg ongeduldig. Ze willen hun pakje één dag na het bestellen al kunnen afhalen. Alles moet voor hen sneller dan sneller gaan. We stockeren de pakjes hoogstens twee weken. Daarna worden ze retour gestuurd, behalve als we weten dat de bestemmeling met vakantie is of zo.”

Tien keukenrobots

De drukste pakjesperiode? “Die is nu duidelijk aan de gang”, verzekert Dieter. “In de kerst- en eindejaarsperiode worden er nog meer pakjes verhandeld dan anders. We krijgen veel pakketjes binnen van populaire webwinkels zoals Vente-Exclusive, Bol.com en Nespresso. Speciaal zijn The Insiders. Dat is een netwerk voor mensen die een bepaald product testen en er dan een review over schrijven. Zo kregen we recent bijvoorbeeld tien keukenrobots binnen (lacht). Ook alle verzendingen voor Proximus gebeuren via UPS, van routers tot gsm’s. Tijdens de voorbije sinterklaasperiode waren de pakjes van Bol.com bijna niet te tellen. Niet lang geleden stonden bij die webwinkel de Pampers in promotie en dan was het hier een zottenkot. We kregen ettelijke grote dozen met Pampers te verwerken. Het leek bij ons eventjes een heuse kraamafdeling.”

Als UPS bij thuisleveringen niemand aantreft, worden sommige pakjes naar De Vroegmarkt gebracht. Dan krijgt de bestemmeling daar een melding van in de bus. “We krijgen als UPS Access Point mensen over de vloer die anders nooit in onze buurtwinkel zouden komen”, besluit Dieter. “Dat is uiteraard interessant, want ze leren onze winkel kennen en velen kopen ook iets. Zowat drie vierde van wie een pakje komt brengen of afhalen, neemt iets uit de winkel mee. Van een brood tot een tijdschrift of zakje snoep.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.