Een week na de bedrijven mochten ook maandagmorgen de winkels hun deuren weer openen. Tot grote tevredenheid van Voka West-Vlaanderen. "Dit is een belangrijke stap voor iedereen: niet alleen voor deze zwaar getroffen sector en diens medewerkers die zo uit de tijdelijke werkloosheid stappen, maar ook voor de klanten die nu weer fysiek in hun favoriete zaken terechtkunnen én voor de bedrijven die van deze vraag en consumptie afhangen. De non-foodhandel is een essentiële schakel in de...

Een week na de bedrijven mochten ook maandagmorgen de winkels hun deuren weer openen. Tot grote tevredenheid van Voka West-Vlaanderen. "Dit is een belangrijke stap voor iedereen: niet alleen voor deze zwaar getroffen sector en diens medewerkers die zo uit de tijdelijke werkloosheid stappen, maar ook voor de klanten die nu weer fysiek in hun favoriete zaken terechtkunnen én voor de bedrijven die van deze vraag en consumptie afhangen. De non-foodhandel is een essentiële schakel in de keten, die de activiteit in de bedrijven verder op gang kan trekken", reageert algemeen directeur Bert Mons. Voka West-Vlaanderen rekende uit dat vandaag weer 17.000 extra mensen aan de slag konden gaan.De West-Vlamingen waren vooral tevreden dat de Action-filialen opnieuw openden. Nog voor het openingsuur stonden overal in de provincie mensen te wachten voor de deuren. "Voor allemaal kleine dingen, maar wel zaken die ik eigenlijk al langer nodig had", vertelde een klant in Kuurne. "Een koptelefoon bijvoorbeeld. De mijne is een dikke week geleden kapot gegaan. Dat ze hier duizend-en-een dingen verkopen maakt het wel een aantrekkelijke winkel. Het verloopt ook allemaal heel vlot en rustig binnen. Ik denk dat men het allemaal goed onder controle heeft." Overal in Vlaanderen stonden er wachtrijen aan de winkels van Action. Ook bij de telecomwinkels stonden lange rijen wachtenden. "Ik ben hier uit noodzaak", zei een klant. "Mijn gsm is op sterven na dood en heeft geen geheugen meer. Voor mijn werk heb ik een toestel nodig dat goed werkt, dus kom ik er hier een kopen. Online bestellen zag ik niet echt zitten. Als ik zo veel geld geef voor iets, dan heb ik het graag in mijn handen voor ik betaal."Elders bleef de gevreesde chaos uit. Ook in Ring Shopping in Kortrijk. De deuren gingen vroeger open dan anders, precies om wachtrijen aan de poorten te vermijden. En eens binnen geven stickers, pijlen, informatieborden en stewards de juiste richting en maatregelen aan.Ook in de Brugse winkelstraten was het rustig, net zoals in Oostende. "Ik denk dat de angst er nog wat in zit bij veel mensen", klinkt het. "Het zal tijd vergen om alles weer op hetzelfde niveau te krijgen. Je moet weten dat de helft van onze klanten bestaat uit toeristen, vooral uit de buurlanden, en die zullen zeker nog een hele tijd wegblijven. En deze mensen zijn het nu ook goed gewoon geworden om online te shoppen en velen zullen dat nu ook blijven doen."