Oude VDL-site in Beveren wordt wellicht mix van wonen en KMO-zone

Op een jaar tijd bouwt VDL in Beveren een busfabriek van 20.000 vierkante meter, daarmee wordt de productiecapaciteit verdubbeld. (foto Demo-architecten)
Peter Soete

Busbouwer VDL is gestart met de bouw van een nieuwe, energieneutrale vestiging in Roeselare. Dinsdag werd de eerste steen gelegd van de productie-unit waar het bedrijf elektrische bussen zal produceren. Tegen begin 2023 moet de nieuwe fabriek operationeel zijn. Ondertussen is het volop uitkijken naar de bestemming van de oude VDL-site. “Wellicht een mix van wonen en KMO”, aldus schepen Nathalie Muylle.

De eerste steen werd gelegd in aanwezigheid van Vlaams minister Hilde Crevits en burgemeester Kris Declercq. Die toonden zich zeer verheugd dat de Nederlandse busbouwer voor een nieuwe productiesite op het bedrijventerrein Krommebeek koos. “We verlaten de oude productiesite van acht hectare in het centrum van Beveren voor een zeer zichtbare locatie in het Krommebeekpark van dezelfde oppervlakte, de productiehal zelf zal zo’n 20.000 vierkante meter groot zijn”, vertelt Willem van der Leegte, ceo van VDL bus & coach.

“De nieuwe site zal uiteraard ook zo ecologisch mogelijk zijn en duurzame technologie bevatten”, aldus architect Levi Deryckere. “De assemblagehal zal in een L-vorm zijn en de drie kantoorlagen komen rond een atrium dat dienst kan doen als informele ontmoetingsplaats. Die kantoren komen aan de noordzijde van de assemblagehal en we voorzien daar ook veel rechtstreeks daglicht. Hetzelfde in de assemblagehal waar we werken met shed-ramen in het dak die daglicht laten binnenvallen vanuit het noorden.”

Vloerverwarming

“Bij de kantoren en assemblagehal komt er ook een afleverhal/toonzaal en een after sales-blok. In dat laatste komen ook kantoren en een werkplaats waar herstellingen kunnen uitgevoerd worden.”

Naast zonnepanelen op het dak (die nog kunnen uitgebreid worden) wordt de verwarming en koeling voor de kantoren geregeld door een warmtepomp en komt er in de assemblagehal duurzame vloerverwarming.

“Wij investeren bewust in Roeselare omdat wij hier zeer hooggekwalificeerde medewerkers hebben en zeer betrouwbare lokale toeleveranciers”, neemt ceo Willem van der Leegte over. “In onze nieuwe CO2-neutrale fabriek zullen wij de volledig nieuwe elektrische stadsbus bouwen. De ontwikkeling van de ‘zero compromise’ bus gaat de eindfase in en vanaf begin 2023 wordt die dus in Beveren gebouwd. Dat zal meteen de modernste busfabriek van Europa worden die volledig is toegewijd aan elektrische bussen.”

Verdubbeling productie

“Onze 650 medewerkers zullen omgeschoold worden en krijgen volop opleidingen om de omschakeling zo probleemloos mogelijk te laten verlopen. Op de nieuwe site zullen we van 400 bussen per jaar naar een productie van 800 elektrische bussen per jaar gaan.”

“De nieuwe fabriek wordt speciaal voor de productie van volledig elektrische bussen gebouwd”, zegt Peter Wouters, één van de twee managing directors van VDL Roeselare. “We spreken over een volledig nieuw productieproces met een minder lange assemblage en bijgevolg ook een kortere leveringstermijn. Wij blijven uiteraard zeer concurrentieel in de bussector en kunnen inderdaad een dubbele capaciteit bieden in vergelijken met de huidige site. Bovendien geven wij onze 650 medewerkers in Beveren een toekomstperspectief in een zeer mooie werkomgeving op een prima locatie.”

“VDL is een echte koploper op het gebied van duurzame mobiliteit. Een investering van om en bij 44 miljoen euro en de verankering van meer dan 500 jobs hier in de regio tonen de sterke band die het bedrijf heeft met Roeselare en bij uitbreiding met (West-)Vlaanderen. Het sluit perfect aan bij de prioriteiten van de Vlaamse regering om te investeren in duurzame innovatie en onderzoek en ontwikkeling in de maakindustrie, om zo de knowhow en expertise die er is in Vlaanderen verder te versterken én hier te houden”, aldus Hilde Crevits, Vlaams minister van innovatie en werk. “VDL zal hier geen bestaand busconcept aanpassen om er een elektrische bus van te maken, neen, ze stellen zich gewoon de vraag: wat zijn de beste ingrediënten voor de bouw van een elektrische bus. Dat is een sterk staaltje van topinnovatie en dergelijke bedrijven die dit aandurven, hebben we graag in Vlaanderen. Komt er nog bij dat VDL ook wil innoveren met een missie: ze focussen echt op een energieneutraal Europa en willen daar als bedrijf sterk op inzetten.”

Beetje chauvinisme

“En natuurlijk ben ik als West-Vlaming ontzettend blij dat de nieuwe fabriek in Beveren wordt gebouwd en dat de architect en de mensen die de fabriek bouwen West-Vlamingen zijn. Een beetje chauvinisme in deze kan toch geen kwaad (lacht)?”

“Maar bovenal ben ik blij dat VDL gelooft in de maakindustrie in de regio. Het bedrijf investeert in mensen en omarmt de medewerkers. Dat is misschien nog het sterkste signaal dat men kan geven.”

Oude VDL-site: duidelijkheid over enkele jaren

Wanneer VDL Roeselare in 2023 de nieuwe site op de hoek van de Beversesteenweg en de ringweg in gebruik neemt, zal de huidige site in het centrum van Beveren natuurlijk vrij komen. Wat daar mee moet gebeuren, is nog niet helemaal duidelijk. De gronden en gebouwen zijn eigendom van VDL en uiteraard zal het bedrijf zoveel mogelijk van de oude site willen te gelde maken.

“Dat is normaal”, aldus Nathalie Muylle, Roeselaarse schepen van omgevingsvergunningen, ruimtelijk planningsproces en stadsontwikkeling. “Het zal er op aan komen om de belangen van de stad en de inwoners zo goed mogelijk te laten overeenstemmen met de belangen van het bedrijf. Het spreekt voor zich dat er een aanpassing van de bestemming zal komen voor de oude site maar wat het precies wordt, kan ik nu nog niet zeggen. We zitten nog maar in de eerste fases van onderzoek en bevraging.”

Wat zeker tot de mogelijkheid behoort (en wat ons ook al verteld wordt), is dat de oude site van acht hectare een ‘mixed zone’ wordt. Op de gigantisch site die zich uitstrekt van het dorpscentrum tot aan de industriezone komen wellicht woningprojecten (dicht bij de dorpskern) en een KMO-zone (aansluitend aan het industrieterrein). En zoals bij ieder nieuw bouwproject zal er heel veel aandacht zijn voor het nodige groen.

Dit uitwerken wordt nog een hele klus, want naast stadsbestuur en VDL zelf worden ook buurtbewoners en andere actoren gehoord. Verwacht wordt dan ook dat er nog geen duidelijkheid komt over de uiteindelijke bestemming van de huidige VDL-site voor 2023. (PS)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.