Opnieuw meer en vooral grotere zakenvluchten op Airport Kortrijk-Wevelgem

Airport Kortrijk Wevelgem zag in 2018 een toename van het aantal zakenvluchten. Courante toestellen zijn deze Falcon jets. © SLW
Stefaan Lernout

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem heeft een goed jaar achter de rug. De komst van Belgocontrol en het feit dat er nu ook vluchten kunnen doorgaan op momenten met slechtere zichtbaarheid, zorgden voor een heropleving van vooral de zakenvluchten. Ook jets die tot honderd personen kunnen vervoeren, strijken nu neer op de regionale luchthaven.

WIV Airport Kortrijk-Wevelgem is aan een heropleving toe. Dat illustreren de cijfers van het aantal vluchtbewegingen en passagiers van het afgelopen jaar. “De groei is vooral te danken aan het commercieel en zakelijk verkeer dat de weg naar onze luchthaven heeft gevonden“, aldus Dirk Van Belleghem, ceo van de luchthaven. Sinds november 2017 is een up-to-date naderingsprocedure op GPS geïnstalleerd, waardoor de vliegtechnische bereikbaarheid heel wat verbeterd is. Sindsdien is Belgocontrol actief aanwezig als gecertificeerd verkeersdienstverlener.

Intercontinentaal

Nachtvluchten en vluchten bij weersomstandigheden met mindere zichtbaarheid kunnen nu ook plaatsvinden. “Dat zorgde voor occasionele nieuwe operatoren en nieuwe klanten”, zegt Dirk Van Belleghem. “Onze luchthaven wordt nu ook gebruikt voor zakenvluchten over langere afstand. Enkele tientallen vluchten gingen zelfs intercontinentaal, over de Atlantische oceaan.”

2017 was nog een overgangsjaar met minder vluchten en reizigers, algemene tevredenheid dan ook bij de bestuurders over de cijfers van 2018. Het buitenlands commercieel en zakelijk verkeer ging er dertien procent op vooruit, tot een totaal van 2.781 vliegtuigbewegingen. Het aantal reizigers op deze vluchten steeg met 31 procent tot een totaal van 11.569 passagiers.

Het valt op dat het businesssegment groter wordt“, zegt Dirk Van Belleghem daarover. “We krijgen niet alleen vliegtuigen die langere afstanden aankunnen, zoals de Falcon die zo’n tien personen kan vervoeren. We zien steeds vaker toestellen op onze luchthaven die 70 tot 100 passagiers aankunnen. Blijkbaar is het een nieuwe tendens die we met plezier waarnemen, zo hadden we een groepsvlucht met een airbus richting Italië om er lokale wijnen te proeven.”

In totaal waren er 34.889 vliegbewegingen, dat is de som van het aantal opstijgingen en landingen. Het grootste deel daarvan zijn nog steeds de scholings- en trainingsvluchten die in de lijn liggen van de voorbije jaren. De statistieken voor 2018 zijn de beste van het voorbije decennium, wat niet betekent dat de luchthaven economisch rendabel is, of het ooit zal worden. Maar de cijfers gaan alvast in stijgende lijn.

Maarten Tavernier (Groen): “Investeer liever in een hogesnelheidstrein”

Een van de zaken waarop het bestuur inzet, is de actieve promotie van zakenvluchten van en naar beurzen in Europa. Voor de voorbije editie van de Biënnale Interieur in Kortrijk was er voor het eerst een samenwerking met de Provinciale OntwikkelingsMaatschappij. De bedoeling was om buitenlandse bezoekers te laten kennismaken met West-Vlaamse bedrijven en kennisinstellingen.

Zo werd het gebruik van de luchthaven gepromoot om zo de buitenlandse bezoekers naar Kortrijk te brengen“, weet provincieraadslid Maarten Tavernier. “Slechts twaalf procent van de buitenlandse deelnemers kwam via de luchthaven, vooral Duitse bezoekers. Het streefdoel was om 50 procent van de luchthaven te laten gebruik maken. Het gros van de bezoekers, uit Londen en Parijs, maakte hoofdzakelijk gebruik van de hogesnelheidstrein. Deze cijfers tonen nogmaals de relativiteit aan van de luchthaven voor de economische aantrekkingskracht van de regio”, stelt Tavernier.

“Het is voor de regio veel belangrijker om in te zetten op een vlotte treinverbinding naar het HST station in Rijsel. Als je 50 procent neemt als maatstaf kan je de indruk krijgen dat het resultaat teleurstellend was. Maar wij waren eerder tevreden, net zoals de bezoekers die we mochten ontvangen”, zegt luchthaven ceo Dirk Van Belleghem. Dat de charter richting Domotex beurs in Hannover afgelast werd omdat er te weinig kandidaten waren, wijt hij aan de verminderde interesse vanuit onze regio voor deze beurs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier