Het hoeft geen betoog dat in deze coronatijden het fysiek bezoeken van bedrijven logischerwijs niet mogelijk is. Toch vindt zondag de jaarlijkse Voka Open Bedrijvendag plaats, weliswaar op een heel andere manier. "Ook al kunnen de fysieke bezoeken niet doorgaan, toch willen we onze missie blijven waarmaken", zegt Cynthia Coulier, directeur van Open Bedrijvendag. "Die is nog altijd: ondernemerschap tonen aan het grote publiek. En dat kan ook op een virtuele manier. Als de bezoeker niet naar de bedrijven kan, dan brengen wij de ondernemingen naar de mensen."

Vaste afspraak

Concreet kunnen geïnteresseerden nu al een kijkje nemen op het virtuele platform. "Dagelijks plaatsen we daar virtuele rondleidingen in bedrijven op, die het hele jaar door te bezoeken zijn. Die virtuele tours gaan verder dan enkel filmpjes tonen. We willen de bezoekers de kans bieden om vragen te stellen. Daarnaast willen we toch onze vaste afspraak op de eerste zondag van oktober niet verloren laten gaan."

Cynthia Coulier van Open Bedrijvendag., gf
Cynthia Coulier van Open Bedrijvendag. © gf

"Al 30 jaar is dit ónze dag. Daarom organiseren we komende zondag een live virtual day. De hele dag door zullen bezoekers kunnen binnenwandelen in een virtuele evenementenhal. Daar krijgen ze - naast de virtuele 360° tours in de bedrijven - een sneakpeak naar de editie van 2021, 30 weetjes over 30 jaar Open Bedrijvendag en bovenal een live blik achter de schermen van zeven bedrijven. Journalist Xavier Taveirne zal ons tussen 10 en 17 uur gidsen langs onder meer Roularta Media Group, de Belgische Marine, pretpark Bellewaerde en luchtverkeersleider Skeyes. Daarbij zullen mensen live vragen kunnen stellen aan iemand van het bedrijf. Normaal zijn de plaatsen voor zulke bedrijven binnen de minuut volzet, maar nu krijgt iedereen de kans om dit bezoek bij te wonen."

Het hele jaar door

Het virtuele platform was al voor de coronacrisis in opbouw, maar het virus heeft de ontwikkeling versneld. "Als we naar de winkel gaan, kijken we vooraf even op onze smartphone welke acties er zijn, wat de voorraad is... Dat gegeven valt niet meer weg te denken in ons leven. Daar wilden we als organisatie op inspelen. We wilden niet meer actief zijn op één dag in het jaar, maar het hele jaar door. Wie een virtuele tour maakt, zal allicht ook meer getriggerd zijn om het bedrijf eens in levende lijve te gaan bezoeken. Het wordt een én-én-verhaal, want de belevenis van een fysiek bezoek zal nooit verdwijnen. Het ene moet het andere versterken."

Info: www.openbedrijvendagvirtueel.be

Het hoeft geen betoog dat in deze coronatijden het fysiek bezoeken van bedrijven logischerwijs niet mogelijk is. Toch vindt zondag de jaarlijkse Voka Open Bedrijvendag plaats, weliswaar op een heel andere manier. "Ook al kunnen de fysieke bezoeken niet doorgaan, toch willen we onze missie blijven waarmaken", zegt Cynthia Coulier, directeur van Open Bedrijvendag. "Die is nog altijd: ondernemerschap tonen aan het grote publiek. En dat kan ook op een virtuele manier. Als de bezoeker niet naar de bedrijven kan, dan brengen wij de ondernemingen naar de mensen."Concreet kunnen geïnteresseerden nu al een kijkje nemen op het virtuele platform. "Dagelijks plaatsen we daar virtuele rondleidingen in bedrijven op, die het hele jaar door te bezoeken zijn. Die virtuele tours gaan verder dan enkel filmpjes tonen. We willen de bezoekers de kans bieden om vragen te stellen. Daarnaast willen we toch onze vaste afspraak op de eerste zondag van oktober niet verloren laten gaan." "Al 30 jaar is dit ónze dag. Daarom organiseren we komende zondag een live virtual day. De hele dag door zullen bezoekers kunnen binnenwandelen in een virtuele evenementenhal. Daar krijgen ze - naast de virtuele 360° tours in de bedrijven - een sneakpeak naar de editie van 2021, 30 weetjes over 30 jaar Open Bedrijvendag en bovenal een live blik achter de schermen van zeven bedrijven. Journalist Xavier Taveirne zal ons tussen 10 en 17 uur gidsen langs onder meer Roularta Media Group, de Belgische Marine, pretpark Bellewaerde en luchtverkeersleider Skeyes. Daarbij zullen mensen live vragen kunnen stellen aan iemand van het bedrijf. Normaal zijn de plaatsen voor zulke bedrijven binnen de minuut volzet, maar nu krijgt iedereen de kans om dit bezoek bij te wonen."Het virtuele platform was al voor de coronacrisis in opbouw, maar het virus heeft de ontwikkeling versneld. "Als we naar de winkel gaan, kijken we vooraf even op onze smartphone welke acties er zijn, wat de voorraad is... Dat gegeven valt niet meer weg te denken in ons leven. Daar wilden we als organisatie op inspelen. We wilden niet meer actief zijn op één dag in het jaar, maar het hele jaar door. Wie een virtuele tour maakt, zal allicht ook meer getriggerd zijn om het bedrijf eens in levende lijve te gaan bezoeken. Het wordt een én-én-verhaal, want de belevenis van een fysiek bezoek zal nooit verdwijnen. Het ene moet het andere versterken."Info: www.openbedrijvendagvirtueel.be