Oostendse taxichauffeurs ontevreden over komst van Uber naar Vlaanderen

Taxichauffeur Wilfried is niet blij met de komt van Uber naar Vlaanderen: " Hier zal de de kleine zelfstandige opnieuw onder lijden." (foto JRO)
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Het feit dat Uber Taxi zijn opwachting maakt in Vlaanderen zet kwaad bloed bij heel wat taxichauffeurs. Ook in Oostende kijken de taxichauffeurs met argusogen naar de komst van de Amerikaanse gigant. “Het getuigt van weinig respect dat het bedrijf midden in coronatijden zijn komst aankondigt”, vindt zelfstandig taxichauffeur Philip Kimpe.

Uber kondigde onlangs aan dat het binnenkort Vlaanderen wil veroveren. Sinds maandag worden taxiritten aangeboden in Gent, Leuven en Antwerpen. Maar ook in de rest van Vlaanderen kan men via de app een taxi bestellen. “Gebruikers van de Uber app kunnen sinds maandag 9 november in heel Vlaanderen een Uber X bestellen”, klinkt het bij Uber. “De beschikbaarheid zal echter het hoogst zijn in Antwerpen, Gent en Leuven.” Uber is een alternatief voor de reguliere taxi’s. Via een mobiele app kan iedereen die dat wenst een rit bestellen. Een beetje vergelijkbaar met Uber Eats. Waar Uber Eats je maaltijd aan huis levert bij het bestellen via de app, brengt een chauffeur van Uber je op je bestemming. Het bedrijf startte het systeem ooit op in Amerika en breide ondertussen uit naar verschillende Europese grootsteden zoals Londen, Berlijn en Amsterdam. Nu is ook Vlaanderen aan de beurt.

Toevlucht

Slecht nieuws dus voor de taxichauffeurs. Hoewel er vooral in grote steden als Gent, Leuven en Antwerpen beroep kan gedaan worden op de service, wordt er ook bij de Oostende taxichauffeurs met argusogen naar de komst van Uber gekeken. Wilfried Weyers (50) werkt sinds kort voor het Oostends taxibedrijf Taxi Moermans. “Ik werkte eerst in Brugge als taxichauffeur, maar daar zijn er te veel taxi’s volgens het aantal ritten. Zeker in de coronaperiode is het aantal ritten fors gedaald. Heel wat taxichauffeurs zoeken nu hun toevlucht in andere steden”, vertelt Wilfried. “Net daarom opteerde ik om naar Oostende te komen, waar we volgens mij net met voldoende zijn.” Wilfried is niet opgetogen met de komst van Uber naar Vlaanderen. Uber zegt zich te onderscheiden van reguliere taxi’s door de betrouwbaarheid en het comfort. “Dat zijn toch geen stielmannen”, zucht Wilfried. “Die mannen kunnen onmogelijk hetzelfde bieden als wij naar de klanten toe. Het gaat hier wel degelijk om Jan met de pet die een ritje kan verzorgen met zijn onaangepaste wagen. Daarnaast duiken ze nog eens fors onder de prijs, niet te vatten hoe dat nog kan renderen.”

“Weinig respect”

Volgens bevoegd schepen Hina Bhatti (Open VLD) is er in Oostende plaats voor 60 standplaatsen voor taxi’s. “Dat aantal standplaatsen werd overeengekomen met de burgemeester en de taxisector”, legt de schepen uit. “Er werden 15 standplaatsmachtigingen gegeven in het nieuwe systeem Centaurus 2020, die onder de nieuwe wetgeving vallen zoals die door minister Ben Weyts (N-VA) wordt voorgeschreven. Daarnaast werden er nog eens 36 vergunningen voor een standplaats gegeven in het oude systeem. Dat maakt een totaal van 51 vergunde standplaatsen, terwijl er in principe plaats is voor 60 standplaaten. Van de 51 ingevulde standplaatsen in Oostende zijn de twee grootste firma’s Taxi Moerman met vijf taxi’s en Taxi OTO met zes taxi’s. Er werden ook 96 bestuurderspassen uitgegeven. Veel chauffeurs wonen in Oostende maar werken in grootsteden en firma’s in Gent , Brugge, Brussel en Antwerpen. Die mensen zijn niet actief in Oostende.”

Hoewel er nog negen plaatsen over zijn voor taxi’s vindt Philip Kimpe (58) dat er ruim voldoende zijn. “Uber mag alles en wij mogen niets”, klinkt het bij Philip. “Die mannen mogen overal alles zomaar overnemen en wij staan met onze rug tegen de muur. Of er een overaanbod aan taxi’s is in Oostende? We zijn met voldoende, meer hoeven er echt niet meer bij te komen. Als ook Uber er nog eens zal bijkomen, dan maken ze onze stiel helemaal kapot. Sinds de uitbraak van de coronapandemie hebben we lang niet zoveel ritten meer als ervoor. Ook voor ons is het vechten om te overleven. Dat Uber net nu aankondigt in Vlaanderen actief te zullen zijn, getuigt van zeer weinig respect. De kleine zelfstandige zal hier opnieuw onder lijden.”

Deelsteps

Toch vindt burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) dat het allemaal zo geen vaart zal lopen. “Gent heeft 260.000 inwoners terwijl Oostende er zo’n 70.000 heeft. Het zou mij dan ook sterk verwonderen dat Uber voor een stad als Oostende zou kiezen, die wat het aantal inwoners betreft, bijna vier keer kleiner is dan Gent”, reageert de burgemeester.

“Naast de taxi’s telt Oostende nog heel wat andere vervoersmiddelen. De deelsteps bijvoorbeeld. Nu zijn die door corona even uit het straatbeeld verdwenen, maar die komen terug. De deelsteps zijn een belangrijk vervoersmiddel voor kortere afstanden binnen onze stad. Uit de cijfers is gebleken dat de Oostendenaars daar gretig gebruik van maken. Er is hier zeker geen markt voor Uber.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier