Sinds het faillissement van Transeuropa Ferries twee jaar geleden is er voor de Oostendse havenarbeiders haast geen werk meer. Vakbonden onderhandelen om de arbeiders kansen te geven te transfereren naar de Zeebrugse haven, maar dat wil een deel van de Oostendse arbeid...

Sinds het faillissement van Transeuropa Ferries twee jaar geleden is er voor de Oostendse havenarbeiders haast geen werk meer. Vakbonden onderhandelen om de arbeiders kansen te geven te transfereren naar de Zeebrugse haven, maar dat wil een deel van de Oostendse arbeiders niet. Momenteel werken de Oostendse havenarbeiders een of twee dagen per maand. Niet in Oostende, maar in Zeebrugge. In Oostende is er geen werk. Elke dag trekken de arbeiders naar de VDAB om zich te melden voor werk. Bijna altijd worden ze weer naar huis gestuurd. "Wij worden gewoon buitenspel gezet", zeggen de arbeiders."In Zeebrugge zijn wij een nummer, Oostende is onze stad", zeggen de arbeiders in een reactie in De Zeewacht van de week. De Oostendse havenarbeiders hebben alleen een erkenning van havenarbeider voor Oostende. Als ze in Zeebrugge aan het werk gaan, kunnen ze dat niet als havenarbeider, maar als gelegenheidswerker.Meteen roepen ze 'investeerders' Marc Coucke en Bart Versluys op om in ferry's te investeren. "Zou het voor Marc Coucke en Bart Versluys niet leuk zijn om vanuit hun appartementen aan de Oosteroever een ferry met hun naam erop de Oostendse haven te zien binnenvaren? Vergeet niet dat er goed geld mee te verdienen valt", suggereren de arbeiders.Volgende week onderhandelen de vakbonden met de werkgevers over de havenarbeiders. (GL)