Nu heel wat winkels opnieuw gesloten zijn wegens de nieuwe coronamaatregelen, wil de stad Oostende haar handelaars helpen om hun online verkoop op te starten en te verbeteren. Daarvoor rolde de stad het actieplan uit. Zo kunnen de eerste twintig handelaars die aan de criteria voldoen een basiswebshop ve...

Nu heel wat winkels opnieuw gesloten zijn wegens de nieuwe coronamaatregelen, wil de stad Oostende haar handelaars helpen om hun online verkoop op te starten en te verbeteren. Daarvoor rolde de stad het actieplan uit. Zo kunnen de eerste twintig handelaars die aan de criteria voldoen een basiswebshop verkrijgen van de stad, gepersonaliseerd in de huisstijl van de handelaar. Daarop zullen handelaars hun producten kunnen verkopen. Na evaluatie zal die actie worden uitgebreid. Het is de bedoeling dat tegen 27 november alle geïnteresseerde handelaars online vertegenwoordigd zijn. Daarnaast krijgen handelaars ook een 'Facebook commerce manager tool' aangeboden. Daarmee kunnen handelaars een facebookwinkel en collecties maken en beheren.Daarnaast kunnen de lokale handelaars opleidingen op maat volgen via webinars. Daarbij kunnen handelaars leren hoe ze hun online verkoop kunnen stimuleren. Wie dat wenst, kan ook een beroep doen op individuele coaching.Verder zorgt de stad dat alle webshops en takeawayinitiatieven op één centraal platform komen. Het Economisch Huis zal dat platform via een communicatiecampagne bekendmaken bij een breed publiek. Vanaf januari 2021 zal Oostende ook uitpakken met virtuele beurzen waarbij lokale handelaars met hun aanbod kunnen uitpakken. "Als lokale overheid willen we maximaal inspanningen leveren om onze handelaars en horecazaken te ondersteunen in deze moeilijke tijden. Daarom investeren we ook 123.000 euro in ons actieplan", zegt burgemeester Bart Tommelein (Open Vld).