Oostende koploper in meetingtoerisme aan de kust

Het meetingtoerisme aan de kust was in 2013 goed voor 4.600 activiteiten, 200.000 overnachtingen, en een omzet van bijna zestig miljoen euro. Oostende is goed voor een derde van deze cijfers.


Het onderzoek ‘Meeting aan Zee’ van provinciebedrijf Westtoer toont aan dat in totaal 79 logiesuitbaters (53 hotels, 15 vakantiecentra, negen jeugdlogies, en twee vakantieparken), 15 congrescentra, en 19 speciale gebouwen aan de kust meetinginfrastructuur aanbieden. “Samen zijn deze 113 aanbieders goed voor zo’n 470 zalen, waar in totaal bijna 52.000 personen een meetingactiviteit kunnen bijwonen. Ook twintig strandclubs en vijf West-Vlaamse organisatoren van teambuildings bieden een waaier aan groepsactiviteiten aan”, zegt Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer.

De voorstelling van het meetingonderzoek van Westtoer vond niet toevallig plaats in zaal Horizon van het Thermae Palace Hotel in Oostende. “Deze meetingroom straalt uit waar wij volop willen inzetten: het zicht op zee. Deze troef moeten we in de toekomst nog meer uitspelen. Momenteel tekenen we hieromtrent een strategie uit, wat zal resulteren in een actieplan en een nieuwe promotiecampagne voor de kust als inspirerende meetingbestemming”, zegt Magda Monballyu, directeur Kenniscentrum Westtoer.

Drie mensen voltijds bezig met MICE

Het aantal meetings aan de kust in 2013 wordt geraamd op 4.625 activiteiten. 46 procent daarvan zijn bijeenkomsten, waarbij een meeting wordt gecombineerd met een groepsactiviteit. Congressen en professionele beurzen vinden minder vaak plaats aan de kust (6 procent). Alle meetingactiviteiten genereren iets meer dan 200.000 overnachtingen en zorgen voor een omzet van bijna zestig miljoen euro. Oostende is daarbij veruit de belangrijkste kustgemeente, met een derde van het aantal activiteiten en 34 procent van de omzet.

“Deze cijfers zijn een bevestiging van wat ook wij vaststellen in onze stad. We beschikken met onder andere het Kursaal, De Grote Post, Hip Wellington, het Fort Napoleon, en de Sleuyter Arena over de geschikte accommodatie om deze nichemarkt te bespelen”, zegt Els Goethals, projectmanager van Toerisme Oostende. “Ook het hotelaanbod, met onder andere het Thermae Palace, Andromeda, Europe, Bero en Royal Astrid, spelen een belangrijke rol in deze sector. Bij Toerisme Oostende zijn drie mensen voltijds bezig met wat wij noemen MICE – meetings, incentive, conventions, exhibitions. Twee van hen mikken op de binnenlandse markt, de derde persoon richt zich tot het buitenland. Via speciale pakketten op maat proberen we groepen naar Oostende te lokken. Meetingactiviteiten zijn bijzonder interessant, omdat ze vaak buiten het drukke zomerseizoen vallen en dus ook in kalmere periodes volk genereren naar de kust”, aldus nog Els Goethals.

(DJ – Foto DJ)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.