"Tijdens een testfase van zes maanden zal de computer de besturing en monitoring van de omgeving overnemen", legt professor Peter Slaets van de KU Leuven uit. "De Cogge is gebouwd op een schaal van 1/8 en heeft een laser aan boord waarmee een kilometer ver kan gekeken worden, zelfs bij mistig weer. Daarnaast is er ook een gsm-antenne, wifi en 4G aan boord."
...

"Tijdens een testfase van zes maanden zal de computer de besturing en monitoring van de omgeving overnemen", legt professor Peter Slaets van de KU Leuven uit. "De Cogge is gebouwd op een schaal van 1/8 en heeft een laser aan boord waarmee een kilometer ver kan gekeken worden, zelfs bij mistig weer. Daarnaast is er ook een gsm-antenne, wifi en 4G aan boord." "We hopen tijdens de testvaarten te kunnen vastleggen waar de problemen met communicatie, sturing, software en dergelijke kunnen opduiken. Eenmaal alle problemen vastgelegd, kan er verder worden gesleuteld om alles dan te vertalen naar schepen op werkelijke grootte." Het klinkt allemaal nog futuristisch maar mocht het proefproject slagen, dan kan er alvast heel wat goederenvervoer van de weg naar het water worden verhuisd. "Tegen 2030 zal het vrachtvervoer op de weg met 44% stijgen, zo wijzen verscheidene studies uit. Als waterbeheerder willen we het goederentransport op de kleine waterwegen bevorderen", aldus Chris Dankaerts, gedelegeerd bestuurder Vlaamse Waterweg."Tegenwoordig gaan er per jaar 825.000 containers over onze waterwegen. Neem daarbij dan nog de binnenvaart die goed is voor 72 miljoen ton goederen, dan kan je toch al spreken over een belangrijk aandeel in het vervoer van goederen. Stel dat het project autonoom varen slaagt, dan kunnen we nog eens heel wat vrachtwagens van de weg halen, wat het leefmilieu en de veiligheid op de weg ten goede zal komen.""Het autonoom vaartuig De Cogge vaart trouwens op elektriciteit. Innovatie is onontbeerlijk in de logistieke sector om een doorgedreven duurzaam goederentransport te verzekeren, innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit. Het testen van onbemande vaartuigen op de IJzer is hier een goed voorbeeld van. De voorbije maanden hebben we ook voor het juridische kader gezorgd om dergelijke innovaties vlot en veilig te kunnen testen en ontwikkelen." Voor het echt zover is, moet er nog heel wat gebeuren. Autonoom varen op grote schaal kan nu nog niet omdat het niet overeenstemt met de wetten in de scheepvaart, reglementen zullen dus moeten aangepast worden. Bedrijven zullen moeten overtuigd worden van de meerwaarde van het vervoer over water en er zal moeten gekeken worden of het autonoom varen naast ecologisch ook economisch te verantwoorden is. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel, toch wordt verwacht dat het autonoom varen wordt overgedragen naar andere types waterwegen. Met dit innovatief proefproject neemt West-Vlaanderen een voortrekkersrol op binnen Europa. "Mocht het autonoom varen economisch interessant blijken, dan zouden bedrijven in de regio hiervan gebruik kunnen maken. Het zou dan de bedoeling zijn dat er aan de Heernisse in Diksmuide, aan de zwaaikom in de IJzer en in Veurne op het Lokanaal een ROC - regionaal overslagcentrum - wordt gebouwd", aldus Diksmuids burgemeester Lies Laridon. (ACK)