“Nood aan nieuwe bedrijfsgrond in Oostende”

Burgemeester Johan Vande Lanotte en voorzitter van het Economisch Huis Sabine Friederichs: "Oostende heeft nood aan nieuwe bedrijfsgronden." © HH
Redactie KW

Vijf bedrijven vestigen zich of breiden uit in Oostende. “Zo halen we het vooropgestelde doel van twaalf nieuwe bedrijven in een jaar”, zegt burgemeester Johan Vande Lanotte. “Maar als we zo doorgaan, hebben we in 2020 geen ruimte meer op de Oostendse industriezones. We hebben nood aan nieuwe bedrijfsgronden.”

“Sinds zes jaar loopt een vraag om de industriezone Kromme Elleboog te verdubbelen en er zo 20 hectare te creëren, wat een beslissing van de volgende Vlaamse regering moet zijn“, zegt de burgemeester. “Op Plassendale 1 is nog 10 hectare beschikbaar, maar voor bijna de hele zone zijn lopende opties en projecten in bespreking. Op Plassendale 2 hebben we nog 2,8 hectare, op Plassendale 3 7 hectare en Plassendale 4 is uitverkocht. Op de Kromme Elleboog is vandaag nog 2,4 hectare over.”

Vijf bedrijven

Het Economisch Huis kon ook aankondigen dat vijf bedrijven zich in Oostende vestigen of er uitbreiden: Cras, Facq, Carrobel, Ultim Wood en Soundsystem. Ultim Wood, actief in houtindustrie, start dit jaar nog de bouw van een eigen vestiging aan de Solvaylaan. Momenteel is het bedrijf gevestigd in een huurpand in Brugge. Het plan is om in vijf jaar tijd 25 werknemers in dienst te nemen.

“We kiezen voor Oostende om verschillende redenen”, zegt zaakvoerder Philip Verhelst. “De filevrije omgeving, betaalbare industriegrond en slechts vijf minuten extra reistijd in vergelijking met andere industriezones, zoals bijvoorbeeld Oostkamp.”

Ook Soundsystem, gespecialiseerd in geluid en verlichting voor evenementen, wil zich op deze site huisvesten. Op termijn ziet ook Soundsystem zijn personeelsbestand uitgroeien tot tien personen.

Carro-Coast

Een derde nieuw bedrijf is Carro-Bel, de referentie in chapewerken in België met 500 werknemers en hoofdzetel in Ternat. Carro-Bel bouwt een kustvestiging Carro-Coast op Plassendale 2, weliswaar op het grondgebied van Oudenburg. “Omdat we bijzonder veel werken aan de kust hebben we besloten om hier een bedrijf op te starten”, luidt het bij Carro-Bel. “De uitstekende ligging is de doorslaggevende factor. De volledige kustlijn is binnen handbereik. Bovendien kunnen we rekenen op enkele gemotiveerde West-Vlamingen uit regio Brugge en kust, die de dagelijkse werking in goede banen zullen leiden.”

Tegen midden volgend jaar wordt Carro-Coast de uitvalsbasis van een tiental vrachtwagens met cementsilo en zand. Voor 2020 wil het bedrijf een overdekte bedrijfsruimte bouwen met werkgelegenheid voor een kleine 50 mensen.

Uitbreiding

Het Belgische familiebedrijf FACQ is gespecialiseerd in badkamers, verwarming en energiebesparing. Het sanicenter in Oostende, vandaag gevestigd in het Jetcenter, wordt begin 2020 een bevoorrecht contactpunt voor de professionals in de regio en zal 10 tot 15 medewerkers tellen.

Houtgroep Cras tenslotte, met hoofdzetel in Waregem, heeft al een vestiging in de Vaartblekersstraat in Oostende. In 2019 opent een nieuwe Wood Shop in de John Cordierlaan. “Met deze vestiging willen we verder uitbreiden en onze activiteiten in de kustregio versterken”, stelt projectverantwoordelijke Hans Viaene. De totale oppervlakte van de nieuwe Cras Woodshop bedraagt 4.000 m². ‘Ernaast kochten we nog een gebouw van 2.000 m², met de bedoeling dit te verhuren aan partners die gelinkt zijn aan onze eigen activiteit, zoals een bouwbedrijf of elektricien, vervolgt hij. Vandaag werken er twee mensen bij Cras in Oostende, maar dat worden er zeven in de John Cordierlaan.

Ruim 2.500 jobs

Op de verschillende bedrijfsterreinen werken vandaag 2.512 mensen of een goeie 300 meer dan vorig jaar“, aldus burgemeester Vande Lanotte. “Dat betekent ook dat er nog veel groeimogelijkheden zijn. De vooropgestelde 3000 werknemers komen daarmee nadrukkelijk in zicht. De stijging van de werkgelegenheid blijkt ook uit de evolutie van de werkzaamheidsgraad, de verhouding tussen het aantal jobs en het aantal mensen dat in de arbeidsleeftijd aanwezig is. In 2006 bedroeg die verhouding voor Oostende 75,9, in 2016 steeg het cijfer voor het eerst boven de 80, tot 80,3. Het West-Vlaamse gemiddelde is 75, dat voor Vlaanderen 69,3. Er is nog een hele weg af te leggen, maar de cijfers gaan de goeie richting uit.”

Oostende@Work

Het Economisch Huis gaf ook een stand van zaken van het project Oostende@Work, een tewerkstellingsproject dat focust op de kwetsbare groepen, onde rmeer de nieuwkomers, en al een tweede Europees subsidiedossier binnenhaalde. “Begin juli 2018 zijn in totaal 632 mensen begeleid richting arbeidsmarkt“, zegt burgemeester Vande Lanotte. “Ze krijgen een combinatie van intensieve lessen Nederlands, oriëntatie op de arbeidsmarkt, individuele coaching, sollicitatietraining, gebruik van de rijsimulator om slaagkansen op rijexamen te verhogen… 42% van de trajecten mondden uit in een langdurige tewerkstelling in verschillende segmenten van de arbeidsmarkt: 27% productie, 18% schoonmaak, 16% horeca, 9% verkoop, 5% administratie, 5% zorg, 5% bouw en 15% andere: taxichauffeur, naaister, sociaal werker, kapper…”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier