Nieuwe voorzitter van Brugs Handelscentrum: “Solden maken niks goed”

Dirk Vanheghen, de nieuwe voorzitter van het Brugs Handelscentrum: “Horeca en shoppen zijn communicerende vaten, ze kunnen niet zonder elkaar.” (foto DC)©Davy Coghe Davy Coghe
Dirk Vanheghen, de nieuwe voorzitter van het Brugs Handelscentrum: “Horeca en shoppen zijn communicerende vaten, ze kunnen niet zonder elkaar.” (foto DC)©Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

“Een pleister op de zere wonde, meer zijn de solden niet, ze kunnen een catastrofaal jaar niet meer goedmaken”, zegt Dirk Vanhegen, de nieuwe voorzitter van het Brugs Handelscentrum.

Zopas gaf Piet Vanderyse, na zeventien jaar, de fakkel door aan Dirk Vanhegen. De ex-bestuurder van de regionale nieuwszender Focus-WTV is nu media consultant én eigenaar van koffieshop Ter Steeghere. “Bij de start van de solden in Brugge hebben we op tv geen beelden gezien, zoals op de Meir in Antwerpen en in de Nieuwstraat in Brussel, die overspoeld werden door kooplustigen”, zegt Dirk Vanhegen. “Het is bij ons tot nu toe kalm. De stad heeft het onder controle, de looplijnen en de covid-assistenten zorgen dat winkelen probleemloos en gedisciplineerd verloopt.”

“Dat zorgt ervoor dat er geen negatieve beeldvorming over Brugge ontstaat. De handel in de binnenstad is sterk afhankelijk van het toerisme. Horeca en shoppen zijn communicerende vaten, ze kunnen niet zonder elkaar. Dat heeft de crisis duidelijk gemaakt. Het wegblijven van de toeristen is een ramp voor de souvenirshops, die 80 procent van hun omzet kwijt zijn. Maar ook de retail lijdt hieronder, veel winkels kampen met een daling van 30 à 35 procent van hun verkoop. Enkel de voedingswinkels hebben geen last van de pandemie.”

Gouden Driehoek

“De solden kunnen een catastrofaal jaar niet goedmaken. Onze handelaars zijn wel blij dat ze, in tegenstelling tot de horeca, hun klanten mogen ontvangen. Wij moeten het vooral hebben van funshoppen en dat is nu niet mogelijk. Alleen op koopjes jagen, je mag niet met zijn tweetjes de winkel binnen, is niet leuk en schrikt velen af. De Gouden Driehoek heeft wat van zijn goud verloren in 2020. Er zijn zaken verdwenen. Denk aan de sluiting van kofieshop Simon Lévelt in de Noordzandstraat of aan het verdwijnen van Fred & Ginger uit de Vlamingstraat door het faillissement van modegroep FNG.”

“Alleen op koopjes jagen is niet leuk en schrikt af” – Dirk Vanhegen

“Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Meubelzaak Bolia kwam naar de Zuidzandstraat, ter vervanging van Zara Home en kledingwinkel Meire in de Geldmunstraat is opgevolgd door Boutique Paul Marius. Nespresso nam de beslissing om van zijn pop-up een permanente koffieshop in de Steenstraat te maken. The Gin & Whisky Shop verhuisde van de Geldmuntstraat naar de Dweersstraat, waar die ondernemers een groter pand aankochten. Deze verhuis legt de vinger op de wonde: de huurprijzen van handelspanden in het handelscentrum liggen te hoog en veroorzaken leegstand. Ze vormen een obstakel voor nieuwe zaken.”

Aandachtspunten

“Dit is een van de aandachtspunten waarover de 130 leden van het Brugs Handelscentrum willen praten met centrummanager Ilse Snick. Dat en het opstellen van een actieplan. Telkens als wij met onze vereniging iets organiseren, zien wij dat acties extra klanten lokken. Ons bestuur bereidt een en ander voor, maar het is wachten op vaccinaties, zodat de gezondheidscrisis onder controle is”, aldus Dirk Vanhegen.

Goede zomer 2021?

In de Brugse Poortstraten is de situatie enigszins anders. “Onze klanten zijn vooral Bruggelingen”, zegt Stefaan Vangheluwe, die samen met zijn vrouw Nele Verstraete kledingzaak Lilola in de Langestraat runt. “Toeristen vormen slechts 10 procent van onze omzet. Het zou beter kunnen, indien het toeristisch ei uitgebreid wordt met onze handelsbuurt.”

Volgens de penningmeester van de handelskring Langestraat-Hoogstraat-Philipstockstraat zijn de solden slecht begonnen. “Dat ze op een maandag moesten starten, was een handicap. Sedert vorig weekend loopt het iets beter, maar ik verwacht 35 à 40 procent minder omzet dan in januari 2020. Voor velen wordt 2021 het jaar van de waarheid. We rekenen op een goede zomer, dank zij de vaccinaties. In 2020 waren veel winkels vier maanden dicht. In de kledingsector is dat een groot probleem, omdat je als handelaar de stock die binnenkomt meteen moet betalen. De niet-verkochte kledij is na elk seizoen niks meer waard. Solden dienen om die overschotten kwijt te geraken, maar compenseren het slechte jaar geenszins.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier