Nieuwe investeringen voor River Terminal in Wielsbeke

Antoon Desmet, logistiek manager Isolava; Jan D'Haeyer, gedelegeerd bestuurder Shipit; Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie & Johnny Delbeeke, CEO Delcatrans. (GF)
Redactie KW

Er wordt fors gelost en geladen aan de Leie-terminal River Terminal Wielsbeke.

Twee jaar geleden reactiveerde de POM West-Vlaanderen de terminal die tot dan eigendom was van Katoennatie. Delcatrans en Shipit zorgen nu voor de uitbating van de terminal.

Delcatrans vaart vier keer per week heen en weer naar de haven van Antwerpen met containerschepen.”We zijn erin geslaagd om een goede samenwerking uit te bouwen met de klanten van het eerste uur: Manuport, Beaulieu International Group en Unilin,” zegt Dany Eyben van Delcatrans. Er is nog heel wat containervolume in de nabije regio Wielsbeke, Kortrijk, Waregem. Op termijn wil het bedrijf overschakelen naar grotere schepen en naar dagelijkse verbindingen.

Shipit verzorgt de overslag van paletten voor Knauf/Isolava uit Wielsbeke met een tweewekelijkse verbinding naar Utrecht, goed voor zo’n 30.000 ton dit jaar. Shipit bewerkt de markt verder en wil de terminal ontwikkelen tot consolidatiepunt voor bouwmaterialen. Voor de overslag van bulk heeft Shipit recent een contract met Waterwegen en Zeekanaal binnengehaald in het raam van geplande baggerwerken.

Kaaiplateau vernieuwen

De POM wil de River Terminal Wielsbeke verder ontwikkelen en investeert via haar dochteronderneming samen met Waterwegen en Zeekanaal volgend jaar 1,7 miljoen euro om het kaaiplateau te vernieuwen zodat de overslag efficiënter kan gebeuren.

“Waterwegen en Zeekanaal neemt hiervan 80 procent voor haar rekening, RWT de overige 20 procent”, legt POM-voorzitter Jean de Bethune uit. De POM wil zoveel mogelijk bedrijven begeleiden naar de binnenvaart en is van plan om daarrond een community te starten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier