Nieuwe groei inspireert haven van Zeebrugge: “De havenuitbreiding ligt op tafel

Met de afwerking van het Koning Albert II-dok zal de volledige voorhaven benut zijn. Daarom denkt het havenbestuur concreet aan een uitbreiding richting zee. © Henk Claeys
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

“Nu Zeebrugge terug op de internationale containerkaart staat en de roll-on/roll-off jaar na jaar blijft groeien, raakt de voorhaven vol. Daarom tekenen we plannen voor een nieuwe uitbreiding in zee”, zegt gedelegeerd bestuurder van de haven Joachim Coens. Komen er binnenkort opnieuw historische bouwwerken na de Muur in 1907 en de voorhaven in 1985?

De haven van Zeebrugge kan voor het eerste halfjaar prima trafiekcijfers voorleggen. Bij de sterke 10,7 miljoen ton vracht in het eerste kwartaal kwam in april-mei-juni 11,18 miljoen ton extra. “Het totaal van 21,88 miljoen ton betekent 12,5 procent meer ten opzichte van dezelfde periode in 2018”, zegt Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de haven.

“De groei zat voornamelijk in de grote aanvoer van vloeibaar aardgas uit onder meer Qatar en Rusland. Er werden 1,52 miljoen nieuwe auto’s behandeld, dat is 4,9 procent meer dan in het recordjaar 2017. Ook in de roll-on/roll-off nam het halfjaarvolume met 5 procent toe tot 8,4 miljoen ton euro. We moeten daarbij wel opmerken dat er een grote piek was in de bevoorrading van het Verenigd Koninkrijk als buffer tegen de eerste Brexitdatum van 29 maart. De terug in de VK-trafiek daarna werd gecompenseerd door nieuwe diensten en schaalvergroting in de roro naar Zuid-Europa.”

“Weer op de kaart”

In het heerste halfjaar werd minder stukgoed en vaste bulk verhandeld maar in het algemeen steeg het aantal shiften van havenarbeiders met 3 procent. Er waren ook meer cruiseschepen: 71 ten opzichte van 59 in dezelfde periode vorig jaar.

Uitbreiden in de achterhaven is geen optie voor het plaatsgebrek in de voorhaven

De tweede grootste brok na roro zijn de containers. “De trafiek daalde in het eerste halfjaar met 2,2 procent naar 7,54 miljoen ton maar de maand juni was er al een opmerkelijke toename met 9,5 procent. Dit heeft alles te maken met de nieuwe containerdiensten met het Verre Oosten en de bijhorende Europese feederlijnen, in combinatie met hinterlandverbindingen, onder meer per spoor naar Antwerpen, Duitsland en Frankrijk. We staan weer op de kaart en verwachten verdere groei.”

Extra plaats nodig

Met recente en aankomende investeringen bij CSP Zeebrugge Terminal, C. Ro Ports (CLdN), P&O Ferries en PSA, begint het in de voorhaven te nijpen, zegt Coens: “We verwachten dat er extra plaats nodig zal zijn. Uitbreiden in de achterhaven is geen optie, want daar is de beschikbare ruimte gereserveerd voor logistieke activiteiten. Dus hebben we in de voorhaven twee mogelijkheden: eerst de bestaande terreinen optimaal herinrichten en op langere termijn de capaciteit vergroten. Daarom zitten onze diensten nu aan de tekentafel voor verdere uitbreiding in zee.”

Geld en geduld

Is dit ambitieuze voornemen de voorbode van een historische mijlpaal? De eerste havendam werd gebouwd in 1907 en de huidige voorhaven opende in 1985. Gedurende 34 jaar bleef de capaciteit ruim voldoende voor containers en roro, zeker nadat de Kanaaltunnel rond 2000 op kruissnelheid kwam en rond 2015 Zeebrugge uit het schema van de grote containerallianties tuimelde. Maar de jongste jaren kwam er een kentering. Inzake roro werd in 2018 een recordvolume van 15,91 miljoen ton genoteerd en in de eerste helft van dit jaar passeerde al 8,4 miljoen. Inzake containers nam het Chinese Cosco in 2017 de zieltogende APM Terminal over. Na twee jaar geduldig voorbereiden, werd deze als CSP Zeebrugge Terminal in mei nieuw leven ingeblazen als ankerpunt van een performant Europees netwerk. Wanneer dit op volle toerental komt, mag Zeebrugge stevige ambities koesteren. Zeker omdat de Chinezen over geld en geduld beschikken om een model voor de lange termijn neer te zetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier