Een half uur voor de officiële opening van de nieuwe winkel stonden al zeker 300 mensen geduldig te wachten tot de deuren openden en ze zich konden uitleven tussen de winkelrekken. Johan Verlet en Lilianne Clauw uit Oostende stonden helemaal vooraan en waren dan ook de eerste klanten ooit voor de nieuwe Albert Heijn winkel in Oostende. "We zijn uiteraard blij dat Oostende nu ook zijn eigen Albert Heijn heeft", vertelt Albert, terwijl hij met winkelkar de winkel binnen rijdt. "We hadden wel gedacht dat er...

Een half uur voor de officiële opening van de nieuwe winkel stonden al zeker 300 mensen geduldig te wachten tot de deuren openden en ze zich konden uitleven tussen de winkelrekken. Johan Verlet en Lilianne Clauw uit Oostende stonden helemaal vooraan en waren dan ook de eerste klanten ooit voor de nieuwe Albert Heijn winkel in Oostende. "We zijn uiteraard blij dat Oostende nu ook zijn eigen Albert Heijn heeft", vertelt Albert, terwijl hij met winkelkar de winkel binnen rijdt. "We hadden wel gedacht dat er enorm veel volk zou zijn. Daarom kwamen we extra vroeg. Maar dat er zoveel volk aan de deur zou staan wachten, dat hadden we niet verwacht. Vroeger durfden we al eens tot in Bredene rijden, maar dat hoeft nu niet meer."De nieuwe winkel is milieuvriendelijk. Op het dak liggen maar liefst 732 zonnepanelen. De zonnepanelen nemen zo'n 34 procent van het totale verbruik van de winkel voor hun rekening. Die moeten naar verwachting 203.309 kWh per jaar produceren. Dat komt overeen met het jaarlijks verbruik van elektriciteit van 58 gezinnen. De installatie vermijdt 1.464 ton CO² uitstoot over een periode van 20 jaar. Dat staat gelijk aan de functie van 7 hectare bos of 3.500 bomen. Dat berekende het onafhankelijk energiebureau Encon uit Bilzen.Franchisenemers Wim Fierens en Michel Deman zijn blij met hun nieuwe winkel. "We hadden al een winkel in Knokke-Heist en daar merkten we dat Albert Heijn aanslaat aan de kust", vertellen ze. In Oostende willen we met extra veel verse producten uitpakken. Daarnaast willen we onze klanten extra veel aandacht geven. We geloven 200 procent dat de succesformule ook in Oostende zal aanslaan. Dat bewijst het pak volk dat voor de deur stond te wachten. Hollandse prijzen in Oostende, wie wil dat nu niet?" Voor alle duidelijkheid: met Hollandse prijzen bedoelt het tweetal lage prijzen het hele jaar door.Ondertussen is Albert Heijn nadrukkelijk aanwezig in enkele kustgemeenten en nu ook in Oostende. "Of we de kust willen veroveren met Albert Heijn? Laat ons zeggen dat er in West-Vlaanderen zeker nog heel wat winkels bij komen de volgende jaren. En dan zit de kans er in dat ook aan de kust nog winkels openen. We houden alle pistes open", zegt perswoordvoerder Ann Maes.De nieuwe winkel creëert ook werkgelegenheid in de buurt. In de nieuwe winkel gaan 40 mensen aan de slag. De eerste dagen na de opening van de nieuwe winkel voorziet Albert Heijn extra personeel. Die komen dan uit andere vestigingen en zelfs uit Nederland. Albert Heijn Oostende heeft zijn start duidelijk niet gemist.