Eerder dit jaar werd de Nieuwpoortse vissersvloot versterkt met de N.82 Nautilus als vijfde vissersvaartuig. Vandaag investeert Gregory Arnoys in de visserijtoekomst van Nieuwpoort door er een zesde vissersboot aan toe te voegen. De Z.63 werd herdoopt tot N.63 Shaun (verwijzend naar de naam van Gregory's zoontje, red.). Drie jaar geleden kocht hij al de N.86 Rudy.
...

Eerder dit jaar werd de Nieuwpoortse vissersvloot versterkt met de N.82 Nautilus als vijfde vissersvaartuig. Vandaag investeert Gregory Arnoys in de visserijtoekomst van Nieuwpoort door er een zesde vissersboot aan toe te voegen. De Z.63 werd herdoopt tot N.63 Shaun (verwijzend naar de naam van Gregory's zoontje, red.). Drie jaar geleden kocht hij al de N.86 Rudy. De Z.63 werd gebouwd in 1987 in Zeebrugge voor de boomkorvisserij, heeft een lengte van 20 m en een breedte van 6,26 m. De eerste officiële vangst vandaag bedroeg zo'n 1.500 kg waarvan 300 kg zeetong. Een lot van 5 kg tong werd geveild voor het peterschap. De trotse peter (en meter) zijn de zaakvoerders van vishandel Marleen uit Gistel. "We schenken de volledige opbrengst van deze eerste verkoop aan vzw Promovis, die de Nieuwpoortse vis promoot", voegt Gregory eraan toe.Gregory Arnoys is echt een kind van de zee en een visser in hart en nieren. Dat blijkt meteen als hij zijn levensverhaal schetst. "Ik ben zelf beginnen varen toen ik 15 was, in de vakantie, maar ik zat toen nog op het VTI. Op mijn 18de ging ik naar de visserijschool en volgde de opleiding voor machinist.""Toen enkele jaren geleden Charles Beuckels besloot om zijn vissersvaartuig te verkopen, werd ik wakker geschud. De Nederlanders stonden te springen om zijn boot te kopen, en dat kon ik niet laten gebeuren! Ik had toen net een financiële meevaller en stak de Nederlanders de loef af.""Ik nam de N.86 Rudy over, samen met de bemanning en zoon Rudy Beuckels als kapitein. De N.86 Rudy vaart nog elke dag uit, van zondagavond tot vrijdagmorgen, voornamelijk om garnalen te vangen."De Z.63 vond Gregory terug in Port-en-Bessin in Normandië, in erbarmelijke staat. "Ik heb de boot gekocht en de restauratiewerken hebben zes maanden in beslag genomen", vertelt Gregory. "Het is de bedoeling om zes maanden per jaar in de Franse wateren op sint-jakobsschelpen in te zetten. De rest van het jaar zullen we in onze territoriale wateren vissen. De bemanning bestaat uit schipper Andy Dewulf, Thibo Benthein, Yvan Van Elverdinghe en Laurent Cagnard."Kris Vandecasteele, schepen van Visserij, klinkt opgetogen: "Het is de eerste keer in 15 jaar dat we hier een reder hebben die twee schepen laat aanmeren in Nieuwpoort. De visserij zit in het DNA van onze gemeente, en het doet ons heel veel plezier dat mensen zoals Gregory investeren in de toekomst van de Nieuwpoortse visserij.""Ondanks een hele slechte start dit jaar, doen we het relatief goed. Het rotslechte weer in februari en de coronalockdown voorspelden weinig goeds, maar momenteel zitten we in dezelfde lijn als vorig jaar. Uiteraard is Stad Nieuwpoort bezorgd over de mogelijke gevolgen van de Brexit.""Daarom hebben we ons geschaard achter de 'declaratie van Urk' die, namens een aantal vissersgemeenschappen, en dat zijn er toch enkele honderden, onze bezorgdheid uitdrukt. Met deze declaratie vragen we aan de onderhandelaars om van de visserij een prioriteit te maken in de onderhandelingen om de economische, sociale en culturele toekomst van de visserijgemeenschappen te vrijwaren.""We vragen ook om rekening te houden met het feit dat de visserij doorheen de eeuwen heeft gezorgd voor welvaart, vrije handel en voedsel, in een sfeer van duurzaamheid en solidariteit door onder meer het vastleggen van quota's.""Er moet aandacht zijn voor het voortbestaan van de visserij in de huidige vorm, ook omdat het Verenigd Koninkrijk de Britse visgronden zou kunnen afschermen en zo het systeem van de quota's in vraag stellen. Het staat buiten kijf dat Nieuwpoort plots een buitenhaven van Europa zal worden, waar we opnieuw douaneactiviteiten voor zullen moeten opstarten.""Voor onze vissersvaartuigen is er niet direct gevaar. Zij varen vooral in de wateren aan onze eigen kust en aan de Franse kust. Nieuwpoort onderscheidt zich ook door het artisanale en de kleinschaligheid, in tegenstelling tot de havens van Zeebrugge en Oostende", aldus schepen Kris Vandecasteele. (MVO)