De luchthaven zal tegen dan gebruik maken van een nieuw navigatiesysteem dankzij Europese en provinciale steun. Het project werd vrijdag voorgesteld.
...

De luchthaven zal tegen dan gebruik maken van een nieuw navigatiesysteem dankzij Europese en provinciale steun. Het project werd vrijdag voorgesteld.De luchthaven richt zich de jongste jaren steeds meer op kleine en middelgrote zakentoestellen, maar het gebeurt vaak dat de grotere toestellen bij slechte weersomstandigheden moeten uitwijken naar een ander vliegveld. Dat komt omdat er nog steeds genavigeerd wordt met apparatuur vanaf de grond. De implementatie van het nieuwe systeem Egnos, een gps-gestuurde navigatie, moet dat verhelpen. "Op termijn zal grondapparatuur zelfs niet meer nodig zijn", aldus luchthavendirecteur Stefaan Van Eeckhoutte. De nieuwe navigatie zorgt voor veel voordelen. Zo zal de luchthaven een pak aantrekkelijker en competitiever worden dankzij de verlaging van die toegankelijkheidsminima. "Dat brengt economische voordelen met zich mee. Ook voor het milieu en de leefomgeving is dit goed. Zo blijven toestellen niet cirkelen boven de luchthaven tot de omstandigheden ideaal zijn om te landen", aldus Van Eeckhoutte. "Nu is het zo dat als de windmolens in de wolken zitten dat er in Wevelgem ook geen vliegtuig meer kan landen. Bij mistig weer vlogen de vliegtuigen dan door."Voor de implementatie kan de luchthaven rekenen op Europese subsidies. Wevelgem diende daarvoor zijn kandidatuur in en werd met een twintigtal andere Europese steden geselecteerd. De provincie West-Vlaanderen draagt ook 20 procent van de kosten. Het project kost 130.000 euro.(Belga/CR)