Nathalie Sintobin, medeoprichter van Nayan: “Ondernemen geeft me bakken zuurstof”

Nathalie Sintobin: "Ik heb twee heilige plekken: De Haan en 't Veld in Ardooie. Daar kan ik echt in gedachten verzonken raken." © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Toen e-commerce nog volop in de kinderschoenen stond, sloeg Nathalie Sintobin een weg in die haar bedrijf twee decennia later aan de top van de sector zou brengen. Maar, zo zegt ze, heeft ze nog nooit iets ondernomen om louter winst te maken. “Ik wil stenen verleggen en samen met mensen iets in beweging zetten.”

Dat Nathalie Sintobin (47) haar eigen pad zou uittekenen, stond in de sterren geschreven. De dochter van het marktkramersechtpaar Fernand Sintobin en Lydia Holvoet kreeg het ondernemerschap haast met de paplepel binnen, al koos ze uiteindelijk voor een compleet andere branche dan haar ouders. “Maar die vele uren op de markt hebben me erg veel geleerd”, benadrukt Nathalie, die met haar man Reinout Verburgh en hun twee kinderen Noor (21) en Lars (17) in Roeselare woont.

Was op eigen benen staan een logische keuze?

“Het was de énige keuze. Ik ben opgegroeid in een echt huis van commerce. Mama en papa trokken met groenten en fruit naar de markt, leurden en kweekten hun waren deels ook zelf. Papa was gespecialiseerd in wat we vandaag verloren groenten noemen: pastinaak, zurkel… zo’n zaken. En zijn tijd ook vooruit. Nu is het de normaalste zaak dat we onze salade al gesneden kopen, mijn vader deed dat toen al. De passie voor het ondernemen heb ik van hen meegekregen, zoveel is zeker. En op de markt heb ik de stiel echt geleerd. Je werkt in een erg competitieve omgeving, je komt met alle lagen van de bevolking in aanraking… Een betere leerschool kon ik me niet wensen.”

Een goeie ondernemer kan zichzelf vervangbaar maken

Toen je je diploma op zak had, ben je meteen je professionele leven beginnen uittekenen…

“In de garage van mijn ouders! Ik maakte creatieve groenten- en fruitpakketten en wilde die aan bedrijven aanbieden, als alternatief voor de traditionele bloemen als cadeau. Fotograaf Stefaan Beel stelde mijn allereerste catalogus samen en daarmee trok ik per fiets van bedrijf naar bedrijf. Letterlijk de boer op. Gaandeweg kwam daar een eigen e-commerceplatform bij en zo ben ik verveld tot waar Nayan vandaag voor staat. Nu ben ik al 27 jaar onderneemster in elke vezel van mijn lijf.”

Vraagt je job veel van je energie?

“Ondernemen zit in mijn dna, het voelt natuurlijk aan. Het kost me geen energie, het gééft me zuurstof. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen kan ondernemen, je moet gewoon je grote passie vinden. Ik geniet er ook van om mensen op de juiste weg te zetten. Maar uiteraard zijn er ook moeilijkere momenten en moet ik soms lastige beslissingen nemen. Dat is part of the job. Ik prijs me gelukkig dat ik een fantastische persoonlijke raad van advies rond mij heb. Ik omring me graag met verschillende mensen en vrienden, elk met hun eigen persoonlijkheid en competenties, bij wie ik te rade kan gaan. Iemand uit de retailsector, mijn man, een 76-jarige vriend die jarenlang HR-manager bij Toyota Belgium was….. Hun advies is vaak goud waard.”

Wat is Nayan?

Nathalie Sintobin legde in 1999, samen met haar broer Benny, de basis voor wat Nayan op vandaag is. Het bedrijf startte als Frucon² en is anno 2020 dé referentie in direct to consumer e-commerce. Merken doen een beroep op Nayan wanneer ze hun e-commerce (in een end to end-model) willen uitbesteden. Nayan is actief in Europa en de Verenigde Staten. De klantenportefeuille telt onder andere grote spelers als Samsonite, KitchenAid en Leonidas.

Heb je er soms nood aan om op de pauzeknop te drukken?

“Neen, al waak ik wel goed over de balans tussen werk en privé. Ik heb het mijn kinderen onlangs nog gevraagd en zij hebben nooit het gevoel gehad dat ik er te weinig was. Ik heb nooit een oudercontact gemist, maakte altijd tijd voor hen… Desnoods stond ik dan om 4 uur ‘s ochtends op of werkte ik ‘s nachts door. Het is mijn keuze om te ondernemen, niet die van hen. Ik vond het minstens even belangrijk om er te zijn op momenten dat zij mij nodig hadden en daar genoot ik uiteraard ook van.”

Iedereen heeft nood aan een uitlaatklep. Wat is de jouwe?

(blaast) “Eerlijk? Die heb ik niet nodig. Ik hou van wat ik doe. Weet je wat me veel voldoening schenkt? Anderen motiveren, helpen en inspireren om te ondernemen. Zo maak ik deel uit van het SIREE-project, een initiatief dat vluchtelingen de kans geeft om te ondernemen. Ik vind het fantastisch om mensen te zien groeien, maar fungeer evenzeer als klankbord voor collega-ondernemers.”

Ik ben het meest trots op mijn twee kinderen. Lars en Noor doen het fantastisch

Welke gouden raad geef je hen dan?

“Dat zelfkennis het begin van alle wijsheid is. Een goeie ondernemer kan zichzelf vervangbaar maken door zich te omringen met de juiste mensen. Daar ben ik een voorbeeld van, want bij Nayan ben ik niet langer operationeel actief. Ik heb zeer ondernemende mensen in het bedrijf en die vertrouw ik blindelings.”

Waar ben je het meest trots op?

“Op mijn kinderen. Lars en Noor doen het fantastisch, ze weten waar ze voor staan in het leven en behouden hun identiteit in een toch wel uitdagende maatschappij. Hen op die manier volwassen zien worden, is zeer mooi.”

Hoe laat jij stoom af?

“Ik heb twee heilige plekken. Soms neem ik de auto en rijd ik helemaal alleen naar De Haan, mijn favoriete badplaats. Dan wandel ik een uur of twee in de natuur en raak ik helemaal verzonken in gedachten. Heb ik de tijd niet om naar zee af te zakken, dan trek ik naar ‘t Veld in Ardooie. Een prachtig natuurdomein. Ik kom er vaak als ik belangrijke beslissingen moet nemen. En sinds kort hebben we ook een hond in huis: onze Stella, een Labrador. ‘s ochtends in alle vroegte een toerke doen met dat beest: heerlijk.”

Stel: je kon geen ondernemer worden. Wat zou je dan gedaan hebben?

“Er is geen alternatief. Maar ik heb wel nog veel plannen. Zo wil ik zeker nog iets doen in de sociale economie. De app Too good to go (waarbij voedselverspilling in horecazaken wordt verminderd, red.) vind ik een topidee. Dat inspireert me. Ik wil vooral samen met anderen stenen verleggen en iets in beweging zetten. Ondernemen, puur om winst te maken, dat zegt me niks. Het moet voor een verschil zorgen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier