Voor de Tweede Wereldoorlog stampte Georges Mabbe met zijn vrouw Lieveke in de Baron van der Bruggenlaan een fietswinkel uit de grond. Daarna nam zoon Maurits met echtgenote Hilda de zaak over. Toen de zaak 40 jaar bestond, verhuisde hij naar de Rijksweg waar hij ook aan motors werkte. "In 2000 splitsten we onze zaak op: ik nam de motors onder mijn hoede en mijn broer Kurt ontfermde zich over de fietsen. Dat deel verhuisde weer naar de ouderlijke woonst op de hoek van de Molenstraat en de Baron van der Bruggenlaan", vertelt Nick. Ondertussen helpt de vierde generatie ook al. "En de vijfde is onderweg. Net zoals dat bi...

Voor de Tweede Wereldoorlog stampte Georges Mabbe met zijn vrouw Lieveke in de Baron van der Bruggenlaan een fietswinkel uit de grond. Daarna nam zoon Maurits met echtgenote Hilda de zaak over. Toen de zaak 40 jaar bestond, verhuisde hij naar de Rijksweg waar hij ook aan motors werkte. "In 2000 splitsten we onze zaak op: ik nam de motors onder mijn hoede en mijn broer Kurt ontfermde zich over de fietsen. Dat deel verhuisde weer naar de ouderlijke woonst op de hoek van de Molenstraat en de Baron van der Bruggenlaan", vertelt Nick. Ondertussen helpt de vierde generatie ook al. "En de vijfde is onderweg. Net zoals dat bij ons het geval was, twijfelen we er niet aan dat onze kleinzoon Jax het gevoel voor motors snel zal oppikken."Twintig jaar na de opsplitsing van de fietsen en de motors, is de familie Mabbe klaar voor een volgende stap. In februari start de bouw van een nieuw complex. "We moeten investeren in de toekomst. De opvolging is er in elk geval en zij kunnen op die manier gemotiveerd blijven om de familiezaak verder te zetten. De zaak langs de Rijksweg was ook te klein geworden. Bovendien heeft de Rijksweg de laatste jaren aan belang ingeboet want er snellere wegen zijn richting Oostrozebeke en Waregem", stelt Nick. Daarom verhuist de zaak dus."Op de hoek van de Lobeekstraat en de Stationstraat, vlakbij het rondpunt van de N382, zullen we een nieuwe zaak bouwen. We zijn al sinds 2004 bezig met deze plannen. Toen bekend werd dat de site Lobeek een kmo-zone zou worden, waren we de eerste om aan te kloppen bij de juiste instanties. De ligging van onze nieuwe zaak is ideaal", geeft hij aan.De familie zal het aanbod ook uitbreiden. Het blijft niet enkel bij een motorwinkel, al is die wel nog altijd het belangrijkste. "Op het gelijkvloers vinden we de werkplaats en de showroom. Nu we meer plaats hebben, kunnen we onze service optimaliseren. Er komen een motorwash en een winterstalling. Dat wil zeggen dat de klanten hun motor 's winters bij ons komen zetten. Ondertussen voeren wij de nodige herstellingen uit", legt Nick uit. De familie zal ook activiteiten aanbieden die wat minder binding met motors hebben. "Nu hebben we motorkleding in onze winkel, maar we zullen ons assortiment vergroten met stadskledij en vrijetijdskledij. Vervolgens komt er ook een bistro. Daar kunnen mensen een snack of wafel komen eten. Het Mabbe-complex moet de place to be komen aan de poort naar Wielsbeke. In totaal zal onze oppervlakte 4.200 m² bedragen", schat hij in.De bouw start in februari. Nick is heel ambitieus over het plan: "We willen klaar zijn tegen de grote vakantie. Industriebouw gaat snel. Het is dus ambitieus, maar ook realistisch." Voor hem is het het belangrijkst dat de zaak in de familie blijft. "Niets is mooier dan het levenswerk van je vader of grootvader te kunnen overnemen en dat door te geven aan je zonen of kleinzonen. We zijn heel vooruitziend. Met dit project kan de zaak nog zeker twee generaties doorgroeien. We zouden heel trots zijn mocht dat slagen."(Niels Vromant)