"Er is inderdaad een kandidaat die goesting heeft om een dergelijke lijn op te starten", bevestigt havenbaas Paul Gérard. "Maar dit is niet de eerste keer dat er interesse is en er is nog helemaal niets concreet. Eerst en vooral...

"Er is inderdaad een kandidaat die goesting heeft om een dergelijke lijn op te starten", bevestigt havenbaas Paul Gérard. "Maar dit is niet de eerste keer dat er interesse is en er is nog helemaal niets concreet. Eerst en vooral moet de bvba de financiering rond zien te krijgen en een minimum aan kapitaal zien te bemachtigen. Daarnaast zijn er ook tal van vergunningen die moeten aangevraagd worden. Dus we wachten nog af."De vzw Restart, die ijvert voor de heropstart van een ferrylijn vanuit Oostende, vreest dat de stad de lijn zal afkeuren uit angst voor transitillegalen. "De toestand in Calais is heel specifiek en niet te vergelijken met de situatie in Oostende. In Duinkerke, Nieuwpoort, Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam zijn de problemen met vluchtelingen bijna onbestaande dankzij een doorgedreven efficiënte controle. Het zou goedkoop zijn en van weinig visie getuigen mocht het stadsbestuur zich hierachter willen verschuilen. Dit is een kans die we met beide handen moeten grijpen", zegt Kristof Cornelis. "Het zou een enorme opsteker betekenen voor de haven." In de komende dagen nemen haven en stad een beslissing. (GLO)