Modezaak Paris Londres viert 115de verjaardag met vernieuwde Oostendse winkel

Xavier De Vos en Inge Van Godtsenhoven. (foto TVA)
Redactie KW

Maar liefst 115 jaar en al vier generaties lang presenteert modezaak Paris Londres merkschoenen en accessoires aan vrouwen en mannen. Wat begon met een bescheiden winkel in Blankenberge, is uitgegroeid tot een sterk Vlaams merk. Onlangs werd één van de twee Oostendse winkels onder handen genomen. “Ook in de toekomst blijven we investeren”, zegt Chief Operation Officer Xavier De Vos.

We keren even terug in de tijd. In 1905 richt Florimond Denys in Blankenberge een eerste winkel op. Toen al werd de badplaats goed bezocht door (rijke) Belgen en Noord-Fransen. Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog verhuist de winkel naar Brugge, waar de winkel ‘La bottine élégante’ uitgroeit tot een succes. De opmars leek niet meer te stuiten. In 1929 opent de zaak in de iconische Zuidzandstraat. Er kwam ook een naamswijziging met een verwijzing naar dé modesteden van dat moment, Parijs en Londen. Paris Londres was geboren. In 1947 neemt Roger Denys, zoon van Florimond, het roer over. 45 jaar later, in 1992, komt de dochter van Roger mee aan boord. Tot op vandaag is Francine Denys (67) ceo van Paris Londres, haar zoon Xavier De Vos (42) neemt mee de zakelijke leiding op zich als Chief Operation Officer. “Deze samenwerking tussen de derde en vierde generatie is best uniek”, knipoogt Xavier. “Ook mijn vrouw Isabelle Van Godtsenhoven (41) is bij de zaak betrokken, als directeur personeelszaken of human resources. Wie weet nemen onze dochters ooit wel de zaak over.”

De groei van Paris Londres is opvallend, zeker in tijden waarin online shopping de bovenhand lijkt te nemen. In Brugge, Koksijde en Oostende telt Paris Londres twee winkels. Ook in modesteden als Mechelen, Gent, Leuven en Hasselt, en zelfs in Turnhout openden de afgelopen tien jaar winkels. Paris Londres stelt in totaal zo’n honderd mensen te werk. De maatschappelijke zetel is op vandaag nog altijd in Brugge gevestigd.

Blijven investeren

“We zien het internet niet als een bedreiging, integendeel. We bekijken het als een extra etalage en hebben online shopping omarmd. Klanten kunnen in de winkel een bepaald type schoen passen en in de kleur van keuze thuis laten leveren. Het is ook mogelijk om schoenen online te reserveren en in een winkel te passen voor je ze koopt. Het komt erop neer om mee te evolueren en een continue service aan de klanten aan te bieden.”

Blijven investeren, dus. Dat brengt ons bij de grondige vernieuwing van de winkel in de Adolf Buylstraat 13 in Oostende. “Het leek ons het geschikte moment op de winkel te vernieuwen”, vertelt shopmanager Nathalie Merhar. Nathalie staat al sinds 2007 aan het roer van de Oostendse vestiging. “In 2005 werd de laatste vernieuwing doorgevoerd, het was dus hoog tijd om de winkel in en nieuw jasje te steken.”

Klanten eerst

Ondertussen zijn de werken in de Adolf Buylstraat gestart. “Dat zal ongetwijfeld een invloed hebben op de verkoopcijfers”, vertelt regiomanager Machteld Claeys. “Maar net daarom leek het ons het ideale moment om de winkel te vernieuwen. Eigenlijk willen we daarmee aantonen dat we geen schrik hebben van de werken en er voor onze klanten willen zijn, ook tijdens de werken. We krijgen er wel een mooie, vernieuwde en moderne winkelstraat voor in de plaats. Of ook de tweede winkel aan de overkant van de straat vernieuwd zal worden? Dat staat wel op de planning, maar een exacte timing is daar nog niet voor.” (Door Timmy Van Assche en Jeffrey Roos)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier