"Ik probeer zoveel mogelijk bedrijven te bezoeken om hun problematiek te kennen. Het is boeiend om te weten wat er leeft bij onze Vlaamse ondernemers", aldus de minister.
...

"Ik probeer zoveel mogelijk bedrijven te bezoeken om hun problematiek te kennen. Het is boeiend om te weten wat er leeft bij onze Vlaamse ondernemers", aldus de minister. Poppies is een 100 procent familiebedrijf dat eigenlijk zijn oorsprong heeft in 1935 bij meester-bakker Popelier uit Ieper. "Hij ligt aan de basis, maar alles begon eigenlijk toen zoon Luc en ikzelf begonnen koeken te bakken op grote schaal", stelt medestichter en mede-eigenaar en voorzitter van de raad van advies Frans Castelein. "Het was de bedoeling om in Ieper te blijven, maar dit lukte niet en in 1979 namen we een start in Moorslede. In 1990 werd de productie verplaatst naar de huidige site in de Kasteelstraat 29 in Zonnebeke en nu is al de tweede generatie aan zet. In ben nog van plan een nieuwe hoofdzetel te bouwen in Zonnebeke. De naam Poppies komt van de naam Popelier en de bloemen", maakt Frans duidelijk. Nu is het bedrijf duidelijk de regio ontgroeid. Poppies vandaag stelt 1.000 werknemers te werk, heeft een omzet van 309 miljoen euro en verkoopt in 60 landen. We hebben 13 productiesites, 31 productielijnen en brengen 21 soorten producten op de mark", verduidelijkt CEO Patrick Reekmans. "Van de producties is 90 procent bestemd voor de export met Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten als grootste afnemers." "We hebben 20 verschillende nationaliteiten onder de werknemers en het loopt heel goed", stelt Anthony Populier. "Een geluk dat we veel Franse grensarbeiders hebben, want de grote uitdaging is om goed personeel te vinden, vooral techniekers." Het komende jaar wil Poppies verder uitbreiden en investeren en daarnaast ook de bedrijfsstructuur versterken met nieuwe kaderfuncties en de uitbreiding van de bestaande teams. Van de overheid wordt verwacht dat ze een goed investeringsklimaat blijven creëren en opleidingsinitiatieven verder blijven ondersteunen en verder werd de hoop uitgedrukt dat de reeds genomen maatregelen niet worden teruggeschroefd. De minister zei oren te hebben voor de noden en alles mee te nemen naar Brussel.Minister Nathalie Muylle had het ook over de komende brexit. "De kwetsbaarheid is groot en vooral ook voor onze West-Vlaamse bedrijven. Alle verhalen zijn verschillend naargelang het product. Samen met Nederland en Frankrijk zijn we het meest kwetsbaar. Voor het transport is het zeker van belang dat alle papieren in orde zijn om geen immobiliteit te hebben. Er moeten nog 700 akkoorden bereikt worden. Dat is twee per dag, wat praktisch onmogelijk is. We hadden alles klaar voor een no-deal, maar nu is het een deal." Volgens commercieel directeur Brecht Castelein van Poppies is het bedrijf klaar voor de brexit. "We ondervinden wel dat het vertrouwen van de Britten gezakt is en de Britse consument wacht af." (NVZ)