"Dit is een typisch no-nonsense West-Vlaams familiebedrijf", oordeelt de minister nadat zaakvoerder Pieter De Brabandere het bedrijf heeft voorgesteld. Samen met zijn broer Paul vertegenwoordigt Pieter de vierde generatie van de familiezaak die in 1905 werd opgericht. Anno 2019 draait Group De Brabandere een omzet van 22 miljoen euro met vijf firma's: Wegenbouw De Brabandere nv, Betoncentrale De Brabandere bvba, Vervoer De Brabandere nv en twee bedrijven in het Franse Duinkerke: Flandres Béton ...

"Dit is een typisch no-nonsense West-Vlaams familiebedrijf", oordeelt de minister nadat zaakvoerder Pieter De Brabandere het bedrijf heeft voorgesteld. Samen met zijn broer Paul vertegenwoordigt Pieter de vierde generatie van de familiezaak die in 1905 werd opgericht. Anno 2019 draait Group De Brabandere een omzet van 22 miljoen euro met vijf firma's: Wegenbouw De Brabandere nv, Betoncentrale De Brabandere bvba, Vervoer De Brabandere nv en twee bedrijven in het Franse Duinkerke: Flandres Béton Sarl en Flandres Béton Transport Sarl. In oktober kreeg de betoncentrale als eerste het attest van het onafhankelijke instituut Be-Cert om BENOR-beton te mogen leveren met gerecycleerde hoogwaardige betongranulaten. "We mogen nu de 'R' toevoegen aan onze BENOR-norm", zegt Pieter. "Die 'R' staat voor recyclage, terwijl de meeste betoncentrales alleen de categorie S (standaard) en D (duurzaam) hebben. Wij focussen al jaren op circulaire economie en mogen toch wel een aantal pioniersprojecten op het vlak van hoogwaardige recyclage voor stortklare beton op onze naam schrijven. We zijn ons erg bewust van de 'zandproblematiek' in deze regio die alleen maar zal toenemen. We anticiperen op wat de zee ons nog biedt!" Dat bevestigt ook minister Muylle: "Baggerconcessies worden belangrijk. Zand wordt steeds meer een kostbaar goed in deze regio, waar de bouwindustrie goed is vertegenwoordigd. We zijn grote verbruikers, en we moeten oplossingen bedenken."Group De Brabandere investeert binnenkort in een nieuw atelier, een werkplaats voor herstellingen in de Handelsstraat, in een was- en zeefinstallatie en nieuwe breekwerven, grondsanering wordt verder ontwikkeld. "In het voorjaar 2020 willen we de standaard breekwerven verplaatsen naar het nieuwe Veurnse bedrijventerrein Monnikenhoek", vertelt Pieter. "Aan de Werkplaatsstraat willen we 100 meter inrichten om schepen tot 300 ton te kunnen ontvangen, dicht bij de controle. Door flink wat lobbywerk en onderhandelingen hebben we bereikt dat er in de haven van Duinkerke deze zomer zal worden gebaggerd zodat we daar op onze kade schepen kunnen ontvangen waar 1200 ton per keer kan worden overgeladen in drie uur tijd. De bedoeling is om daar ook breekactiviteiten op te starten. In Veurne zijn we heel tevreden dat de beleidsmakers ruimte voor hun bedrijven creëren, maar het zou ook mooi zijn als er bijvoorbeeld een bouwopleiding in het VTI zou worden gegeven en dat er stappen worden gezet zodat de vele vacatures ingevuld raken."(MVP)