De eerste beperking komt er voor oefenvluchten. Zo zullen er geen oefenvluchten mogen gehouden worden op zon- en feestdagen. Op de andere dagen mogen kleinere toestellen enkel tussen 9 en 19 uur oefenvluchten uitvoeren. Daarmee komt de deputatie tegemoet aan enkele vragen va...

De eerste beperking komt er voor oefenvluchten. Zo zullen er geen oefenvluchten mogen gehouden worden op zon- en feestdagen. Op de andere dagen mogen kleinere toestellen enkel tussen 9 en 19 uur oefenvluchten uitvoeren. Daarmee komt de deputatie tegemoet aan enkele vragen van actiegroep vzw Wiloo.NachtvluchtenEr is ook een aanpassing voor de nachtvluchten. De uitbater vraagt dat tot 2020 540 nachtbewegingen een geluidsquotum (QC) van 37 zouden mogen behouden. Vanaf 2020 vraagt hij dan toestemming voor 360 nachtbewegingen met QC 37. De andere nachtelijke bewegingen blijven onder de regeling QC 12.Passagiersvliegtuigen hebben in de praktijk een QC minder dan 12. De vraag van de uitbater is dan ook gericht op vrachtverkeer. Het is niet altijd mogelijk om alle vrachtvluchten overdag in Oostende te laten aankomen en te laten vertrekken binnen dezelfde dag. De vliegtuigen moeten dan een nacht aan de grond blijven, wat niet concurrentieel is met andere regionale luchthavens. De deputatie ging daarin mee.GeluidshinderOm de afbouw van geluidshinder van de voorbije jaren te verankeren, stelt de deputatie het globale geluidsquotum vast op 12.960 QC. Dit is zowat een halvering van het vroegere globale quotum, en is ook een verzekering dat globaal niet voor meer lawaai wordt gezorgd dan de vergunning uit 2004 voor de periode 2015-2024 vooropstelde.(belga - Foto a-tom)