Middelkerke wil belasting afschaffen om jonge gezinnen aan te trekken

Jean-Marie Dedecker denkt eraan de taks op tweedeverblijven in Middelkerke op te trekken als de personenbelasting geschrapt wordt. © LC
Hannes Hosten

Middelkerke wil de aanvullende personenbelasting afschaffen, net zoals Knokke-Heist, Koksijde en De Panne dat vandaag al doen. Een typisch kustfenomeen, want het zijn de enige drie gemeenten in Vlaanderen waar je geen personenbelasting betaalt. En de volgende in de rij wordt allicht Middelkerke. Misschien nog niet volgend jaar, maar in de loop van deze legislatuur wil Jean-Marie Dedecker de personenbelasting in Middelkerke van 5 naar 0 procent halen. “Zo trekken we een jonge, actieve bevolking aan en komen we tot een betere sociale mix”, legt hij uit. Maar is dat ook zo?

Gemeentebesturen hebben twee belangrijke vormen van belastinginkomsten: de aanvullende personenbelasting op de bestaande personenbelasting van de federale overheid. Dat is de belasting op het inkomen. En daarnaast de opcentiemen op de onroerende voorheffing, de belasting op vastgoed dus. Een derde pijler, vooral aan de kust, is de belasting op tweedeverblijven.

Vlaanderen bestraft

Nu heffen drie gemeenten geen enkele aanvullende personenbelasting en ze liggen alle drie aan zee: Knokke-Heist, Koksijde en De Panne. Iets wat Vlaanderen niet graag ziet en zelfs bestraft. Gemeenten die minder dan 5 procent personenbelasting heffen, krijgen minder centen uit het Gemeentefonds, de belangrijkste Vlaamse subsidiepot voor de gemeentebesturen. Het hield de drie kustgemeenten niet tegen, want zij hebben voldoende andere bronnen van inkomsten.De belasting op vastgoed brengt uiteraard goed op en de tweedeverblijfstaks is een grote extra. Sommige gemeenten heffen ook nog belasting op de verhuur van logies of vakantiewoningen aan toeristen.

Nu is er met Middelkerke ook een vierde kustgemeente die droomt van nul procent personenbelasting. “We zijn volop bezig met ons meerjarenplan. Het staat nog niet vast wanneer we precies naar 0 procent gaan, maar we zijn dat wel nog altijd van plan. Mogelijk gebeurt er volgend jaar al een ingreep”, vertelt burgemeester Jean-Marie Dedecker. Een ingreep, dat zou kunnen betekenen dat het tarief volgend jaar al daalt, maar nog niet naar 0 gaat. Want de centen moeten natuurlijk ergens vandaan komen. “We moeten zien waar we kunnen compenseren. Maar er zijn mogelijkheden. Zo telt Middelkerke 16.000 tweedeverblijven, maar een van de laagste taksen op tweedeverblijven van de kust.”

Of dit volstaat als maatregel om tweeverdieners aan te trekken? Er spelen ook andere factoren mee – Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten

“Zodra we kunnen, willen we de personenbelasting helemaal afschaffen. Dat is nodig om jonge gezinnen aan te trekken. De helft van onze bevolking is ouder dan 60. Het aantal 65-plussers groeit de helft sneller dan het aantal geboorten. Gemeenten als Leffinge en Slijpe zijn slaapgemeenten voor mensen die in Oostende werken of de autosnelweg nemen naar hun werk. Met deze maatregel willen we tot een betere sociale mix komen. Meer tweeverdieners, een grotere sociale cohesie en meer dynamiek in de gemeente”, zegt Dedecker.

Middelkerke wil belasting afschaffen om jonge gezinnen aan te trekken

“De gemeenten zijn vrij om voor nul procent aanvullende personenbelasting te kiezen. Dat is een zaak van gemeentelijke autonomie”, reageert Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). “Maar het heeft wel een kostprijs. Middelkerke int nu 5 procent aanvullende personenbelasting – dat is al minder dan het Vlaamse gemiddelde – en het brengt de gemeente jaarlijks ongeveer 3,3 miljoen euro op. Gemeenten met een lager percentage dan 5 procent krijgen er een sanctie van de Vlaamse overheid bovenop. Ze ontvangen dan minder geld uit het Gemeentefonds. Voor Middelkerke zou dat 1,4 miljoen euro schelen. Wij vinden dat overigens geen goede zaak, dergelijke sanctie via het Gemeentefonds. Het Gemeentefonds dient om bepaalde omstandigheden te financieren en bij te sturen, bijvoorbeeld als je gemeente veel leefloners telt of veel ouderen. De keuze voor een belastingtarief is geen omstandigheid, het is een beleidskeuze. En volgens ons dient het Gemeentefonds niet om een beleid te financieren of te bestraffen. Maar het is nu wel zo.”

Inkomstenverlies

“Ik vermoed dus wel dat Middelkerke hier heel goed over na zal denken”, gaat Nathalie Debast verder. “Ze verliezen hier toch 10 procent van de inkomsten mee. Vraag is wat er in de plaats komt: een verhoging van de tweedeverblijfstaks of van de opcentiemen op de onroerende voorheffing? We weten niet of die maatregel een ander publiek aantrekt, maar we weten wel dat het niet alleen van de belastingtarieven afhangt. Is zo’n 500 euro per jaar, zonder andere maatregelen, voldoende om jonge tweeverdieners over de streep te trekken? Ook andere factoren spelen mee: betaalbaar wonen, werkgelegenheid, kinderopvang, dienstverlening,… en het is moeilijker om daar als gemeente voor te zorgen als je minder inkomsten hebt. Het geld moet van ergens komen, hé. Omgekeerd zal je met die nul procent als enige argument ook geen ouderen kunnen ontmoedigen. Wij zijn hier niet voor of tegen, maar gemeentebesturen moeten wel weten dat het om veel geld gaat en dat je met dit als enige instrument geen jonger publiek zal aantrekken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier