Meyer’s: Creativiteit met een hoek af

Tim Veys © Ronny Neirinck
Bert Vanden Berghe

Tim Veys was IT-Er tot hij via zijn passie voor wijn terecht kwam bij huis demeyer. Voor hen ontwikkelde hij een eigen gin en daar is hij sindsdien niet mee gestopt. Vandaag bedenkt hij nieuwe smaken op maat. “En daar mag gerust een hoek van af zijn.”

De verjaardag van Huis Christophe Demeyer moest op een passende manier gevierd worden, dus kwam de zaakvoerder uit bij een eigen gin. In die periode was Tim Veys in dienst als sommelier en raadgever, die ook het idee aanleverde. De Avelgemnaar was daarvoor actief in de IT-sector, maar ontwikkelde een passie voor wijn en uiteindelijk voor distillaten. Christophe en Tim deelden die interesse, liepen elkaar steeds vaker tegen het lijf en richtten uiteindelijk een eigen bedrijfje op dat zich specialiseerde in het distilleren. De naam: Spirits by Design. Sinds 1 april is Tim alleen zaakvoerder.

De eerste gin op het palmares was die verjaardagsgin, op basis van de kiwibes, dat sinds 2008 ook geproduceerd wordt in ons land. De gin werd Meyer’s gin gedoopt of kortweg M1. “Ik las veel blogs en zag hoe gin aan een stevige opmars bezig was. Op de markt was er amper iets bij wijze van spreken. Je had de Spring Gin (van de Antwerpse mixologist Manuel Wouters, red.), maar daarna ging het maar met mondjesmaat. Toen ik het idee lanceerde, ging de bal pas echt aan het rollen. Kort na de release is de hele hype losgebarsten. Een jaar nadien verscheen de M2, op basis van asperges. Ook dat werd een succes. “Bij de M1 was de fles nog niet klaar of we kregen al bestellingen door.”

Gezocht: stijl

“Het gaat vooral om het ontwikkelen van een eigen stijl. Gaandeweg leer je veel van het proces.” Steeds meer mensen, die het idee hadden om een eigen gin op de markt te zetten, klopten aan bij Tim. “Elke dag moet ik nog aanvragen weigeren. We maken niet eender wat. Eerst zitten we samen met de persoon in kwestie om te zien welke richting ze uit willen. Eerst en vooral moet de smaak goed zitten. Van daaruit gaan we aan de slag. Daarna denken we ook over de eventuele commerciële mogelijkheden: kan het product aanslaan op de markt of niet?”

“Ik durf stellen dat ik zelf een uitgebalanceerd smakenpalet heb en dat als ik iets lekker vind, ongeveer tachtig procent van het grote publiek het ook lekker zal vinden. Het klinkt misschien vreemd, maar er zit een bepaalde chemische reactie in mijn hersenen waardoor ik gemakkelijk verschillende smaken kan ontwikkelen, combineren en bedenken. Soms zijn dat al eens ongewone combinaties, ja.” En net daar willen veel ginstokers zich onderscheiden.

Tim zag al alles door zijn handen gaan, van gins gebaseerd op vis tot zelfs op vlees. “Hoeft dat een slechte zaak te zijn? Nee, uiteindelijk drijft kwaliteit altijd boven. Zelfs al is daar een hoek van af.”

Zo ontwikkelde Spirits by Design onder meer al de West-Vlaamse Lobstar, Seapearl en Gilliam’s. Ook de bekroonde Ginius is bij hen ontsproten. “Maar ook de Butcher’s Gin, een Antwerpse gin in opdracht van een keurslager, is een uniek beestje op basis van Secreto-vlees. Ongewoon van smaak, maar de markt is daar klaar voor.”

Vinger aan de pols

Tim erkent dat het een bikkelharde wereld is en dat de focus altijd hoog moet liggen. “Je hebt een dosis geluk nodig in het begin, maar het is ook een kwestie van de trein op gang te houden en dat is niet simpel. Het is ook geen rocket science, maar je hebt wel een portie lef nodig om het verder te brengen. Het triggert mij ook geweldig, als ik een smaak voorgeschoteld krijg waarvan het op het eerste zicht onmogelijk lijkt om daar een gin mee uit te puren. Als het dan wel lukt, dan geeft dat een kick.”

Meyer's: Creativiteit met een hoek af

Een M3 komt er wel niet, maar Tim heeft wel grootse plannen voor een unieke gin. Nu heeft hij vooral de handen vol met het ontwikkelen van gins op maat. Wel maakte hij intussen een speciale versie van de M1, waarvan de hele fles met de hand werd geschilderd door de Spaanse kunstenaar Enrique Marty. De opbrengst daarvan gaat naar de Cliniclowns. Door present te zijn op verschillende ginbeurzen in binnen- en buitenland wil Tim naar eigen zeggen de vinger aan de pols blijven houden.

“Ik ben nog altijd verwonderd hoe goed gin het wel doet in ons land. De markt raakt stilaan wel verzadigd, maar lokale producten doen het altijd goed. Als je ziet dat de markt van cava niet meer groeit, is gin nog niet meteen aan een retour toe. Cocktails met negroni en campari bieden nog een boeiende toekomst voor de gin. Je bepaalt zelf hoe sterk het is qua alcoholgraad en hoe zoet je het wil. Je hoeft er ook niet noodzakelijk een tonic bij te doen. Daarom blijft deze markt mij zo boeien. Ik ben een freak als het over mondgevoel gaat, dus blijf ik zoeken naar de ultieme smaak.”

Hoewel gin bovenaan zijn lijstje staat, werkt Tim aan spirits in de brede zin van het woord, van likeur op maat tot softdrinks. Daarnaast stookt hij een rode vermout, die vandaag al meer dan een half jaar op vat ligt. Ook whisky laat hem niet los. In het labo in Outrijve bedenkt hij met zijn werknemers regelmatig nieuwe smaken op aanvraag, voor alle soorten spirits. Tim kijkt ook over de grenzen heen. “We exporteren, van Portugal tot Hong Kong. We hebben wereldwijd mensen en referenties”, klinkt het. “Het is ook geen toeval, want verschillende sterrenchefs werken al met de gins die afkomstig zijn van bij ons. Elke dag wacht wel een nieuwe uitdaging. Eentje die we gráág aannemen.”

Perfect serve

In de M1 werd kiwibes verwerkt. Je serveert hem het best met een neutrale tonic zoals Thomas Henry met een schijfje passievrucht. Voor de M2 worden niet minder dan 30 kg rauwe asperges verwerkt in 100 liter gin. Je schenkt hem het best met Schweppes Premium Mixer Pink Pepper. Je kan aspergewortels en limoengras toevoegen als garnituur.

www.meyersgin.be

Meyer's: Creativiteit met een hoek af

Ontdek alle West-Vlaamse gins op www.kw.be/gin