Zaakvoerder Olivier Honoré van Group Bossuwé kondigt aan dat vanaf maandag 24 februari geen contant geld meer zal kunnen gebruikt worden in zijn horecazaken. "Dit kent enkel maar voordelen", aldus Olivier. We kunnen meer klanten bedienen in minder tijd. Het is bovendien betrouwbaarder en hygiënischer. Het gaat sneller aan de kassa en het is natuurlijk ook voor iedereen veiliger. We zijn op die manier minder een doelwit voor diefstal. Er moeten ook geen nodeloze kilometers afgelegd worden naar de bank, dus is het ook goed voor het milieu. Wij kunnen meer tijd besteden aan ons team omdat we zonder de problematiek van het contant geld kunnen ondernemen. We moeten niet meer om kleingeld naar de bank, geen geld me...

Zaakvoerder Olivier Honoré van Group Bossuwé kondigt aan dat vanaf maandag 24 februari geen contant geld meer zal kunnen gebruikt worden in zijn horecazaken. "Dit kent enkel maar voordelen", aldus Olivier. We kunnen meer klanten bedienen in minder tijd. Het is bovendien betrouwbaarder en hygiënischer. Het gaat sneller aan de kassa en het is natuurlijk ook voor iedereen veiliger. We zijn op die manier minder een doelwit voor diefstal. Er moeten ook geen nodeloze kilometers afgelegd worden naar de bank, dus is het ook goed voor het milieu. Wij kunnen meer tijd besteden aan ons team omdat we zonder de problematiek van het contant geld kunnen ondernemen. We moeten niet meer om kleingeld naar de bank, geen geld meer tellen en niet eindeloos meer zoeken naar kassaverschillen. Ik geloof sterk in de groei van de 'Fast Casual Dining Concepts' die zich momenteel sterk opwerpen in België."Cashless systemen zitten meer en meer in de lift. Spaghettirestaurant Bavet in Brugge en high-end bar Sprezza van Hotel Damier in Kortrijk zijn maar enkele voorbeelden van horecazaken die daar ook al een tijdje mee bezig zijn.Ook bij KV Kortrijk zit men in de overgang naar het cashless systeem. "We voeren het nog niet helemaal met de harde hand door", vertelt communicatieverantwoordelijke Jelle Brulez. "We zijn er nu vijf seizoenen mee bezig en stimuleren het. Aan de kassa en aan de horecapunten in het stadion kan je betalen met je paycard die je vooraf kan opladen. Er zijn oplaadpunten in het stadion, en dat opladen kan met bancontact of cash. Je kan de kaart ook opladen via de webpagina. We ondervinden wel dat er elk jaar tien tot twintig procent mensen minder zijn die nog cash betalen. Enkel de friturist op KVK, een zelfstandig uitbater werkt nog niet cashless.""Voor onze vaste supporters is het geen probleem om een paycard van 1 euro aan te schaffen maar sommigen die slechts sporadisch naar het voetbal komen vonden dit een drempel. Daarom werd er een systeem ontwikkeld waardoor mensen aan de kassa kunnen betalen met de bancontactkaart. Voor ons is hier wel een transactiekost aan verbonden.""We hebben de intentie om te streven naar een cashless stadion", vervolgt Jelle. "Dat heeft veel voordelen naar administratie en verwerking en ook naar veiligheid toe. We ondervinden ook dat de bereidwilligheid bij de Belgische gebruiker groot is om cashless te betalen. Het is nu ook aan de winkels om hierop te faciliteren", aldus Jelle.We moeten er nu voor zorgen dat onze supporters er ook voor willen kiezen. Zo kan je er voordelen aan koppelen maar ook naar beleving toe is het leuker om cashless te betalen. Je verliest bijvoorbeeld al minder tijd aan de kassa en je wordt rapper bediend. Het is naar de aanbieder ook makkelijker om transacties te monitoren. Alles wordt geregistreerd."Ook Kurt Goethals, zaakvoerder van No-Nonsense wil anno 2020 organisatorisch meegaan in het digitale tijdperk. "Het is de bedoeling om tijdens het EK-dorp de betaalkaarten enkel digitaal op te laden", stelt Kurt. "Dit kan zelfs via de Smartphone. We gaan enkele weken op voorhand op enkele plaatsin in Kortrijk deze kaarten reeds aanbieden met een terminal én een voordeel aan verbonden. Dit zal de wachtrijen op het plein verminderen." Kurt wil niet enkel mee met het digitale tijdperk maar denkt dat cashless systemen ook tegen fraude en voor de veiligheid van de medewerkers een groot voordeel kan zijn. "We moeten hen niet opzadelen met 'hopen' cash. Een verschil met de horeca is bij ons dat wij hier met een grote piek zitten qua omzet. Op enkele uren tijd gebeuren de transacties."(EDB)